Az ittas vezetés veszélyei

Mióta elkészült az első autómobil, folyamatos problémát jelent a közlekedésben, hogy számos sofőr ittasan ül a volán mögé. A közlekedés biztonságáért felelős döntéshozók ezért számos országban zéró toleranciát vezettek be az alkoholfogyasztással szemben. Sajnálatos, de a folyamatos ellenőrzések és büntetések ellenére napjainkban is az egyik leggyakoribb kihágásnak számít.

Régóta tart az alkohol elleni küzdelem

Az első jelentős dátum 1897 az ittas sofőrök és a rendőrök ma is folyamatosan zajló „háborújában”. Ez a jeles dátum azért ismeretes, mert ekkor büntették meg alkoholfogyasztás miatt az első autóvezetőt. A helyszín London volt, az ittasan balesetet okozó személy pedig egy taxisofőr. A világ szinte minden pontján hamar elkezdték szankcionálni az ittasan vezetőket. Magyarországon is gyorsan orvosolni szándékozták a problémát, így a Magyar Királyi Curia már egy 1905-ben kiadott határozatában rendelkezik az ittas vezetésért kiszabandó büntetésekről. Érdekes, de volt, amikor az alkohol jelentős szerepet játszott az autók fejlődéstörténetében. Az Egyesült Államokban a szesztilalom idején a zug szeszfőzdék termékeit autókkal szállították, közben pedig sokszor kellett menekülni a rend éber őrei elől. Emiatt csempészek ezrei kezdték házilag tuningolni autóikat, így számos olyan új ötlet és fejlesztés született, amit később az autógyártók is átvettek.

Magyarországon zéró tolerancia van érvényben

Hazánkban az alkoholt fogyasztó sofőrokkel szemben zéró tolerancia van érvényben. Ez nemes egyszerűséggel annyit jelent, hogy a rendőrök minimális véralkoholszintet sem tolerálnak, azaz csak az ülhet a volán mögé, aki egy kortyot sem ivott. Azt, hogy milyen gyorsan szívódik fel az alkohol a szervezetben, több összetevő is meghatározza. Függ életkortól, súlytól, egészségi állapottól és sokan nem tudják, de nemtől is. Amennyiben biztosra szeretnénk menni, természetesen a legegyszerűbb, ha vezetés előtt egy kortyot sem iszunk, ha mégis, szerezzünk be egy alkoholszondát, amivel ellenőrizhetjük magunkat. Úgy kalkuláljunk, hogy egy jobb minőségű szondára körülbelül 20 ezer forint körüli összeget kell áldoznunk. Ha körülnézünk a szomszédos országok között, akkor azt láthatjuk, hogy hasonlóan zéró tolerancia van érvényben Romániában, Szlovákiában és Csehországban is. A magyar sofőröknek talán meglepő lehet, de a legtöbb európai országban 0,05 százalék a véralkoholszint maximális határa, ennek megfelelően ezekben az országokban 1-2 pohár sör elfogyasztása vezetés előtt még nem jelent különösebb problémát.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat