Az autósok rémálma: hengerfejes autó

A legtöbb autós retteg, hogy egyszer az életben vele is megtörténik: hengerfejes lesz a kocsija. De mit is jelent ez pontosan, és miből észlelhetjük? Nos, a hengerfejesség legfőbb jele a hűtőfolyadék folyamatos fogyása. Ugyanígy hengerfej hibára, pontosabban annak repedésére utalhat, ha a motorból szürke, vízgőzös füst távozik, netán indítási problémába ütközöl, vagy az autó erőtlenedését észleled.

Fejétől bűzlik a hal

„Fejétől bűzlik a hal” – szokták mondani. Valóban, a hengernél is a hengerfej okozhatja a legtöbb problémát. A hengerfejet zömében alumíniumból gyártják, és a motor felső részéhez, a motorblokktól egy tömítéssel elválasztva és csavarokkal összekapcsolva szerelik be. Nélkülözhetetlen a motor megfelelő üzemeléséhez, mivel ebben találhatók a gyertyák és a szelepek, de még a vezérműtengely is. A hűtő és kenő funkciót ellátó motorolaj- és hűtővíz-vezető sok kis csatornáról pedig már ne is beszéljünk. Épp emiatt a hengerfejeket a nem gyárilag javasolt módon végzett hűtőfolyadék- és olajcsere is kicsinálhatja. A hidegüzemben való terhelés is ugyanígy tönkreteszi – erre sajnos nem sokan figyelnek. Mivel alumíniumból készül, ezért a hengerfej extrém módon érzékeny a terhelésre. Terhelés alatt pedig a hidegüzemben adott erős gázfröccsöket, valamint azt extrém nyomást értjük, mely a tökéletlen égés következtében alakulhat ki a hengerekben. Természetes, hogy először a hengerfej fog sérülni, és nem a masszív hengerfal.

Miből észlelhető a hengerfej hiba?

Ahogy már bevezetőnkben is említettük, a fehéres-szürkés kipufogófüst – pláne, ha meleg újraindításnál jelentkezik – a hengerfej meghibásodására utalhat. Ilyenkor vízgőz jut a kipufogó füstbe, a hűtőfolyadék égéstérbe kerülő víztartalma miatt, amely elpárolog. A motor üzemmeleg állapotában a hengerfej repedés kitágul a magasabb hő miatt, s így több hűtővíz megy a motorba, mint hidegüzemben. Ha ebben az állapotában leállítjuk, majd újraindítjuk a kocsit, a felesleges hűtőfolyadék gőzfelhőként, vagyis valójában nem is füstként távozik a motorból. Hengerfejes lehet az autó akkor is, ha csak nagyon nehezen, többszöri próbálkozásra indul csak be a motor, akkor is csak 2-3 hengerrel. Ahhoz, hogy az összes henger üzemeljen, több időre van szükség, mivel a túlzott hűtővíz mennyiség gátolja az érintett henger beindulását. Majd csak az égéstérben jelenlévő hűtővíz csökkenés után kezd el üzemelni.

Olyankor is hengerfejességre gyanakodhatsz, ha egymás után többször, túl gyakran meghibásodik a gyújtógyertya, pláne, ha mindig ugyanannál a hengernél. Ilyenkor hűtőfolyadék kerül a gyertyára, mely összezárja az alkatrész két pólusát, és tönkremegy az alkatrész.

Felforrt a hűtővíz, netán többször is egymás után? Ez esetben sem árt ellenőrizni a hengerfej állapotát, ugyanis, ha nem megfelelő a hűtés, és felforr a folyadék, akkor a közben felszabaduló magas hő megterheli az alkatrészt, deformálja azt. Ha nem észleljük időben a jelenséget, akár súlyosbodhat is a helyzet. A hűtőrendszerben uralkodó magas nyomás is utalhat hengerfej problémára, főleg, ha a kiegyenlítő tartályból távozó kipufogógáz szagot is érzel közben. Ennek oka, hogy a kipufogógáz valamelyik repedésen vagy a rosszul záró tömítés mellett bekerül a hűtőrendszerbe. Nem 100%-os megoldás ugyan, de rövidtávon segíthet, ha levesszük a hűtősapka gumitömítését, de vigyázzunk, mert ilyenkor már forrhat a hűtővíz! Ez azért segít, mert így nem tud nyomás kialakulni a hűtőrendszerben. Az olajbetöltő nyílását is ajánlott ilyenkor megvizsgálni; amennyiben cappuccino színű olajos habot látsz körülötte, akkor az olajtérbe kerülő vízgőz az olajpárával keveredve lecsapódik a sapkán. Nézz rá a nívópálcára is: barnás-fehéres, emulziós motorolajat látsz rajta? Ezzel is érdemes vigyázni, mivel a motorolajhoz ilyenkor hűtőfolyadék keveredik az olajtérben. A motorolaj szint emelkedése, a motorteljesítmény gyengülése is árulkodó lehet ez esetben. Bármelyik jelenséget is tapasztalod, menj azonnal szervizbe, ahogy csak tudsz! Persze, ha már felforrt a hűtőfolyadék, akkor inkább állj meg ott, ahol vagy! Jobban teszed, nehogy súlyosbíts a hengerfej hibán, és tönkre tedd vele a kapcsolódó alkatrészeket is. Könnyen kialakulhat ilyenkor főtengely csapágy beállás, dugattyúszorulás, szeleptörés – a teljesség igénye nélkül.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat