Az alacsony szervóolajszint intő jelei

Az átlagautós erre sem nagyon szokott odafigyelni, pedig kellene: sokan csak akkor veszik észre, hogy szervóolaj is van az autóban, amikor már valójában nincs benne. Ezzel sem érdemes pedig trükközni, baleseteket kerülhet el, ha időben ellenőrizteti.

Hogyan lehet észrevenni?

Ha nincs ilyen visszajelző lámpa, vagy „éppen nem működik”, vagy sok más lámpához hasonlóan ez is régóta világít a műszerfalon, de „nem azért, mert baj van, hanem azért, mert nem jó”, akkor is gyanakodhat: izomból kell tekerni a kormányt. Pedig a szervórendszerre is igaz, mint az autó szinte minden részére, odafigyeléssel, karbantartással meghosszabbítható az élettartama, kitolható a csere, a felújítás. Furcsán hangzik, de így van: azért szokott általában elromlani, mert túl jóra csinálják meg a gyártók. A szervóolajat elsőre is általában „elég” akkor cserélni, megnézetni, amikor már viszonylag sokat futott az autó. Ekkor a többség már nem biztos, hogy márkaszervizbe megy vele, sőt nem egy olyan kocsitulajdonos van, akik a „majd jövőre”, vagy az „úgyis lejár a műszaki, elég akkor” szellemében autóznak. Pedig ezen nemcsak, hogy kár spórolni, hanem egyenesen butaság is. Arról nem beszélve: ennél az esetek jelentős részében csak költségesebb javításokat kell elvégeztetni a járművön.

Hol, hogyan lehet baj?

A bajt mi is láthatjuk – ha nem vagyunk színtévesztőek. A szervóolaj piros. Ha minden oké, akkor ez a pirosság megmarad egészen addig, amíg le kell cserélni, az autó korától függetlenül. Halványodni halványodhat, egészen addig nincs baj, amíg meg nem szürkül. A szürkülés azt jelenti, fémrészecskék vannak az olajban. Ezt egy érdeklődő átlagautós is tudja ellenőrizni, gyakorlatilag úgy, ahogy a „rendes” olajat ellenőrizzük. Annyi a pluszmunka, hogy a szervóolaj tartályának a kupakját le kell tekerni. A legtöbb új autóban már van egy szervóolajpálca is, egy szintmérő, amin a szín ellenőrizhető. Ha biztosra akarunk menni, akkor a beöntőszűrőt is kivesszük. Ezt már nem biztos, hogy mindenkinek csinálni kellene, de az száz százalék, hogy itt tényleg minden hibája kiderülhet a szervórendszernek. Amikor autózunk, a szervóolaj folyamatosan kering, azaz ezen a szűrőn lerakódik, megtapad minden, ami nem odavaló.

Az is klasszikus hiba, hogy hiányzik az olajból, mert tömítetlen a rendszer. Ha még fogasléces az autónk kormányműve, akkor egyenesen kötelező ellenőriztetni a porvédő gumiharangokat, mert csak ezek védik meg a szervót és a kormányművet a szennyeződésektől. Egy jó szervizben, ha cserélni is kell az olajat, akkor is egy órán belül megvannak a munkával. Ne feledjük, a szervóolaj csere nem biztos, hogy elég: pár ezer kilométer után nézzük meg, piros maradt-e az olaj. Ha igen, megúsztuk. Ha nem, akkor ki kell cserélni az egészet: szétautóztuk a szervórendszert, van ilyen.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat