A kerámia féktárcsa előnye és hátránya

Az autó legtöbb alkatrésze használat közben folyamatosan kopik, elhasználódik, azokat bizonyos időközönként cserélni kell. A kocsik nagy részén a féktárcsákat például negyven-nyolcvanezer kilométerenként, tehát nagyjából két-három, de legkésőbb ötévente cserélni kell. Van azonban olyan típusú féktárcsa, amely lényegében az autó teljes élettartama alatt használható marad. Ha persze meg tudjuk fizetni…

A kerámiafék

A technika fejlődésével párhuzamosan a mérnökök folyamatosan újabb és újabb reformötletekkel álltak elő. A fejlesztések nagy részét természetesen az autósportok követelik meg, ahol hatalmas csata dúl a tizedmásodpercekért, amivel lekörözhetőek a vetélytársak. Ha ott valami beválik, akkor egy idő után átültetik ezeket az innovációkat az utcai autókba. Egy részük telitalálatnak bizonyul, míg másik részük sikertelen lesz, és van néhány, amely a luxusmárkák extrái között kap helyet a rendkívül magas előállítási költségek miatt. Pontosan ez a helyzet a kerámiafékekkel is. Számtalan pozitív tulajdonsága van, amely miatt jobb, mint egy normál fék, ugyanakkor még a luxusautók vásárlói is meggondolják, hogy szükség van-e rá vagy sem. A karbon-szálakat tartalmazó kerámia féktárcsa egyik nagy előnye, hogy sokkal könnyebb, mint az öntöttvas fékek. Emiatt az autó húsz-harminc kilóval is kevesebbet nyomhat, ami a versenypályán hatalmas előny. Az utcai autóknál a kisebb tömeg miatt hosszútávon a károsanyag kibocsátás csökkentésében lehet szerepe. Ráadásul kisebb a rugózatlan tömeg, ami jelentősen javítja a komfortérzetet és a biztonságot is. Egyrészt a lengéscsillapítóknak könnyebb a földhöz ragasztani a kerekeket, ami javítja a tapadást, másrészt a rugózása is mérsékeltebb lesz a kisebb tömeg miatt az egyenetlen aszfalton.

Vajon megéri?

A komfortérzet növelése mellett, a kisebb súly az autó gyorsulására is pozitívan hathat. A kerámiafék további előnyös tulajdonsága, hogy nem korrodálódik, és nem is kopik emiatt. Sokkal magasabb hőmérsékletnek képes ellenállni, mint az öntöttvas fékek, és azokkal ellentétben a deformációra sem hajlamosak. Hiába használjuk a dugóban vagy a szerpentinen lefelé kaptatva hosszú ideig, a kerámia féktárcsákat szinte lehetetlen túlterhelni utcai autók esetében. Mindezek miatt pedig az élettartama is rendkívül hosszú, szinte hamarabb számíthatunk arra, hogy az autó a roncstelepre kerül, mint arra, hogy le kelljen cserélni a kerámia fékeket. A normál fékekhez képest akár tízszer annyi ideig is számíthatunk az alkatrész szolgálatára, ami alsó hangon négy-ötszázezer kilométert is jelenthet, persze baleset és törés nélkül. A pozitív tulajdonságokat felsorolva ki ne szeretne ilyet az autójába? Azonban mielőtt mindenki rohanna lecseréltetni a fékeit, nézzük, hol a hiba a történetben! Ahhoz, hogy ilyen minőségű alkatrészt gyártsanak le, minden összetevőnek a legkiválóbb anyagból kell készülnie. Ezek azonban nem az olcsóságukról híresek. Ráadásul a gyártási folyamat is rendkívül időigényes, és sok precíziós kézimunkával jár. Míg az öntöttvas fékek a sorozatgyártás során naponta százával készülhetnek el, addig egy kerámia fék tökéletesítése akár napokat is igénybe vehet. Emiatt természetesen nem meglepő, hogy lényegesen drágább, mint az átlagos autókon használt fékek. A készítők nem átallanak elkérni egy szettért tíz-húszezer eurót sem, ami átszámítva manapság minimum közel négymillió forintos kiadást jelent, de ennek akár a dupláját is elkérhetik. Persze egy topkategóriás autóba kérdés nélkül beépítik, azonban, ha nem Ferrarival furikázunk, akkor nem igazán éri meg utólag beépítetni a kocsinkba.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat