A gyenge minőségű gumiabroncs veszélyei

Az autó fenntartásának igen költséges része a gumik néhány évenként való cseréje, ám megéri áldozni a minőségi abroncsokra, hogy garantáljuk saját magunk és más emberek biztonságát. A gyenge minőségű gumiabroncs veszélyeit megelőzhetjük, ha nem ezen a tételen garasoskodunk.

Nem biztos, hogy az olcsóbb abroncs kerül kevesebbe

Egy nyári vagy téli gumiszett lecserélése mindig fájó pont az autótulajdonosok számára, nem elsősorban érzelmi szempontból – az ember ritkán szeret bele az autókerekekbe –, hanem a pénztárcánk szemszögéből nézve. Amikor új abroncsokat kell vásárolni, az szinte minden esetben több tízezer forintos tétel, hiszen kizárólag párban kaphatók, nem ritkán pedig egyszerre kell mind a négyet leváltani. Teljesen érthető, hogy ennél a műveletnél a gazdasági szempontok is számítanak, azt viszont el kell kerülni, hogy a garasoskodás a minőség rovására menjen. Egyrészt azért, mert egy gyenge minőségű gumiabroncs veszélyt jelenthet, kevésbé bírja a strapát, hamarabb roncsolódik. Másrészt pedig azért, mert nem is biztos, hogy a kevesebbe kerülő abroncs valójában olcsóbb marad hosszú távon. Hogy mire gondolunk? Ha egy valamivel drágább autógumi kibír négy szezont, sokkal jobban megéri, mint az olcsó változat, amelyet két év után dobhatunk a kukába. Pontosabban veszélyes hulladék révén oda nem, inkább az erre kijelölt átvevőhelyeken adjuk le őket.

Új és új gumi között is van különbség

Egy gyenge minőségű gumiabroncs irányíthatatlanná teheti az autót a túl sok használat következtében. A vártnál is gyorsabban menetnek tönkre, ha nincsenek kiegyensúlyozva, és ennek köszönhetően felgyorsul az anyag kopása. Ha gyenge az anyag, könnyebben megsérülhet a vázszerkezet, megjelenhetnek az abroncson az ütközések jelei. Ha nekihajtunk egy padkának, vagy nagyobb sebességgel megyünk bele egy kátyúba, „felpuklisodhat” a felület. Ezzel ilyenkor nincs mit tenni, javíttatni nem lehet, ezért cserélni kell. Ha nem sérült a felület, de a gyenge minőség miatt hamar elkopott, annak a fékútra is kedvezőtlen hatása lehet. Egy bordázottság nélküli, szinte sík abroncsfelület többszörösére növelheti a fékutat, ezzel veszélyhelyzetet teremtve. Egyébként akkor is változik a fékút, ha két teljesen új, ám más minőségű gumit vizsgálunk száraz úttesten. Ezt egy Volkswagen Golffal tesztelték is, a kocsi 100 kilométer/órás sebességnél 38,8 méter alatt állt meg a minőségi Pirelli gumikkal, míg a silányabb verzióknál volt, hogy három méterrel tovább csúszott. Ez a három méter nem tűnhet soknak, mindaddig, amíg épp nem azon a szakaszon áll valaki az úttesten előttünk. Ehhez érdemes hozzágondolni, hogy a két típus között esős úton már 13 méterre nőtt a féktáv.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat