Az automata váltós autók térnyerése szemmel látható Magyarországon is. Az elmúlt húsz évben a magyar autópark több, mint egyhatoda lassacskán kicserélődött, és az automata váltós autók száma mára meghaladta a kézi váltós autók darabszámát. Mi okozza a fokozódó érdeklődést az ilyen autók iránt, és milyen előnyei lehetnek, ha több fokozat is be van építve az automata sebességváltókba?
Az automata váltók elterjedése
Az ezredfordulón még úgy gondoltunk az automata váltókra, mint felesleges luxusra, amely csak a felső kategóriás autók tulajdonosainak a sajátja. Pedig a tengerentúlon már régóta kedveltek az ilyen felszereltségű járművek, ott már odáig jutottak, hogy kis túlzással már a manuális váltós kocsikat kell vadászni, ha valaki olyat szeretne vásárolni. De igazán nem is szeretnének sokan, hiszen jobban szeretik élvezni az automata sebváltós autók előnyeit. Úgy tartják ugyanis, hogy kényelmes, mivel nem kell a váltókarral bajlódni menet közben. Könnyen kezelhető, hiszen csak az elinduláskor kell kiválasztani a megfelelő helyzetet, ráadásul a dugóban araszolva nem kell aggódnunk, hogy lefulladunk, ezáltal stresszmentesen használhatjuk kevésbé rutinos sofőrként is. Biztonságos, ugyanis nem vonja el a figyelmünket menet közben a sebességváltás, azaz a kuplungpedál és a váltókar kezelése, így minden figyelmünket az útra összpontosíthatjuk, azonnal reagálhatunk egy hirtelen bekövetkező eseményre, elkerülve a balesetveszélyes helyzeteket. Az automata váltós kocsik sikeréhez az is nagyban hozzájárult, hogy manapság már minden kategóriájú autóhoz elérhető tartozék. A városi forgalomban pedig ideális választás lehet, ezért egyre többen keresik egy új jármű vásárlásakor. Úgy tűnik, hogy a gyártóknak teljesen sikerült elhallgattatniuk a kétkedőket.
A több fokozat előnye
Folyamatosnak látszik az automata váltók népszerűségének növekedése, azonban még mindig sokkal több kézi váltós autó rohangál az utakon. A legtöbben arra hivatkoznak, hogy a kocsit vezetni kell, úgy lehet a legjobban reagálni a kétes helyzetekre, szabadon megválasztott sebességfokozattal. Másrészről viszont a legtöbbször a magas fogyasztást hozzák fel ellenpéldaként. Az évekkel ezelőtt használt automata váltók ugyanis az egyes fokozatok között nem minden esetben a legmegfelelőbb pillanatban léptek a következő szintre, a megemelkedett fordulatszám miatt pedig valóban többletfogyasztással lehetett számolni. Az autóipar fejlődésével azonban ez jelentősen megváltozott. Az autó vezérlőegysége folyamatosan kontrol alatt tartja a sebességváltás mechanikáját is, arra törekedve, hogy az optimális teljesítmény-fogyasztás arányt fenntartsa. Ez a valóságban annyit jelent, hogy a fordulatszámot figyelve, folyamatosan fel vagy le vált egy fokozatot, hogy gördülékenyen haladjon az autó. A legtöbb jármű azonban általában csak öt, maximum hat sebességfokozattal rendelkezik. Manuális váltónál az autó rezdüléseiből tudhatja a sofőr, hogy mikor optimális a váltás két fokozat között, ezért elég lehet a beépített öt-hat sebességfokozat. Az automata járművek azonban sokkal pontosabban be tudják lőni, hogy mikor érdemes a sebességfokozatot növelni, hogy gazdaságosság szempontjából a legmegfelelőbb legyen. Ezért aztán megjelentek a hetedik-nyolcadik-kilencedik fokozatok, amellyel, sokkal precízebb váltásokat tud kivitelezni az autó, ezzel csökkentve a fogyasztást is. Emiatt manapság két hasonló kategóriájú kocsinál már nincs is számottevő különbség az elfogyasztott üzemanyag mennyiségében.