Újra elérkezhet a levegő nélküli autógumik kora

Újra elérkezhet a levegő nélküli autógumik kora

A Michelinnek köszönhetően 2024-től újra megjelenhetnek a levegő nélküli gumiabroncsok az utakon. A fejlesztés előnye a defektmentesség és a tartósabb használat lehet, ez pedig a baleset-megelőzés és a környezetvédelem szempontjából is előnyös változás.

Újra levegő nélkül

A divat világában sokszor megfigyelhetjük, hogy egy ruhadarab évtizedekkel ezelőtt menő volt, majd ciki lett, ezt követően viszont újra trendivé vált. Ez a folyamat az élet más területein is igaz, bár az autóipar nem feltétlenül tartozik ezek közé: egy kocka Lada például valószínűleg nem jelent majd újra inspirációt az autók karosszériájának tervezésénél soha többet. Az autógumikkal viszont más a helyzet, egy újítás ugyanis visszahozhatja a legelső, levegő nélküli gumik korát.

Kezdjük egy kis történelmi áttekintéssel, hogy meglássuk az összefüggéseket. A kerekekre az 1800-as évek elején kezdtek gumiborítást tenni, ez ekkor még inkább kaucsukból volt, mintsem valódi gumiból. Az 1839-es évben aztán a máig jól csengő nevű Charles Goodyear találta fel a vulkanizálás folyamatát, így megjelentek az ipar minden területén a tömörgumiból készült abroncsok. Ezekben még nem volt levegő. Hat évvel később viszont Robert William Thomson észrevette, hogy ha felfújható abroncsot szerel a kerekekre, könnyebben mozog majd a szerkezet, kevesebb erő elég az induláshoz, és nem is zörög annyira a lovas kocsi. Ekkortól indult világhódító útjára a felfújható gumiabroncs.

Részben gumi, részben gyantába ágyazott üveggyapot

De könnyen lehet, hogy hamarosan ismét a levegő nélküli gumik korszaka köszönt ránk, a Michelin ugyanis már másfél évtizede teszteli ezt a megoldást. Persze nem a régi, tömörgumi verzióhoz szeretnének visszatérni, ám a levegőt kivonnák az egyenletből. Hogy hogyan? Részben gumiból, részben pedig gyantába ágyazott üveggyapotból előállított lyukacsos abroncsokkal, amelyekben nincs levegőnyomás, ennek köszönhetőn kilyukadásmentessé válnak, ami csökkenti a durrdefekt, valamint az alacsony guminyomás miatt bekövetkezett balesetek számát.

A céldátum 2024, akkor vezethetik be közúti forgalomban az első ilyen, jelenleg csak néhány elektromos modellen tesztelt abroncsot. Eddig azon dolgoztak, hogy a találmány elég strapabíró legyen egy kocsi súlyának kontrollálásához, és úgy tűnik, hogy megoldották ezt a problémát, még a közlekedési szituációk pluszterhelésére vonatkozóan is. Ezek a gumik várhatóan a jelenlegi kerekeknél strapabíróbbak lesznek, nem kell majd őket olyan sűrűn cserélni, mint levegős társaikat. Ennek környezetvédelmi haszna is van: ha tovább alkalmazható egy abroncs, kevesebb utánpótlást kell gyártani belőle, ez pedig mentesíti környezetünket az ezzel járó terhek alól.