Az utóbbi években gyártott korszerű autókban már szinte mindent az elektronika intéz. Az autó központi agya a számítógép – a fék kopásáról előbb értesít egy hibakód, mint az autó „viselkedése”. Már ha értjük, mit akar mondani a gép.
Sokféle kütyü kapható
Hibakód olvasó műszereket ma már hirdetnek a legtöbb autós szakcikkekkel foglalkozó webshopban. A praktikus kütyü arra szolgál, hogy a korszerű autókban felvillanó – vagy folyamatosan világító – hibajelzéseket értelmezze helyettünk, vagy a szervizes helyett. Aztán ha lehet, törölje is – persze van, amivel jobb, ha azonnal a szerviz felé vesszük az irányt, amíg még tudjuk. A hiba azonban nem mindig csakis szervizben elhárítható, a hibakód olvasása autószervizben viszont akkor is pénzbe kerül, ha otthon is meg tudtuk volna oldani a gondot, vagy ráért volna később. Azt az álláspontot képviseljük, inkább forduljon mindig szakemberhez, ha teheti – de aki ettől inkább eltekintene, az megpróbálkozhat az otthon használható készülékekkel. Sokféle kütyü kapható a célra, a viszonylag kezdetlegestől a százezer forinton felüli, könnyen kezelhető, felhasználóbarát autódiagnosztikai eszközig – csak a pénztárcánk szabhat határt a válogatásnak. Gomboktól a méretes érintőképernyőig mindenféle kivitelezésben láttunk már olvasókat. Nyilván utóbbi kényelmesebb, de nagyságrendekkel drágább is, mint a legegyszerűbb típus. Hibakód olvasó műszereket ma már hirdetnek a legtöbb autós szakcikkekkel foglalkozó webshopban. A praktikus kütyü arra szolgál, hogy a korszerű autókban felvillanó – vagy folyamatosan világító – hibajelzéseket értelmezze helyettünk, vagy a szervizes helyett. Aztán ha lehet, törölje is – persze van, amivel jobb, ha azonnal a szerviz felé vesszük az irányt, amíg még tudjuk. A hiba azonban nem mindig csakis szervizben elhárítható, a hibakód olvasása autószervizben viszont akkor is pénzbe kerül, ha otthon is meg tudtuk volna oldani a gondot, vagy ráért volna később. Azt az álláspontot képviseljük, inkább forduljon mindig szakemberhez, ha teheti – de aki ettől inkább eltekintene, az megpróbálkozhat az otthon használható készülékekkel. Sokféle kütyü kapható a célra, a viszonylag kezdetlegestől a százezer forinton felüli, könnyen kezelhető, felhasználóbarát autódiagnosztikai eszközig – csak a pénztárcánk szabhat határt a válogatásnak. Gomboktól a méretes érintőképernyőig mindenféle kivitelezésben láttunk már olvasókat. Nyilván utóbbi kényelmesebb, de nagyságrendekkel drágább is, mint a legegyszerűbb típus.
Nem helyettesíti az autószerelőt
Ezek az eszközök általában rendelkeznek USB csatlakozóval, képesek wifis és bluetoothos kapcsolatteremtésre egyaránt. Gyorsan kiderül, az autónak melyik részén kell keresnünk a problémát, és nekiláthatunk dolgozni a megoldáson. Ne felejtsük azonban el, hogy tudjuk a hibát diagnosztizálni, tudjuk a kódot törölni – de attól még a problémát nem oldottuk meg. Az átlag sofőr hajlamos halogatni a nem életbe vágóan sürgős dolgokat – emiatt aztán lehet, hogy később nagyobb összeget hagy az autószervizben. Az arany középút lehet a célravezető ebben a dologban is. Ne a szerviz helyettesítésére, hanem inkább segítségképpen használjuk a hibakód olvasót! Nem baj, ha tudunk előre tervezni a javítás összegével, mert van valami fogalmunk róla, mi lehet a gond. Ahogy az sem hátrány, ha tudjuk: el szabad-e egyáltalán gurulnunk még a szervizig? Aki viszont erősen hajlamos a halogatásra, az óvatosan bánjon ezzel az eszközzel. Annyit érdemes szem előtt tartani – mint mindenben, ami autóval kapcsolatos -, hogy amit nyerünk a réven, elveszítjük a vámon. A megbízhatatlan forrásból származó, filléres készülékekhez azért ne fűzzünk nagy reményeket.