Noha mostanság nem annyira kemények a telek, de azért autónk így is szenvedhet. A tavasz a megújulás időszaka, így autónk is igényli az újjászületést: jöjjön a nagytakarítás és az alkatrészek állapotának felmérése.
A teljes körű tisztítás alap
A tavaszi karbantartás első lépése a kocsi aprólékos, mindenre kiterjedő tisztítása, takarítása kell, legyen. Ha nincs kedvünk saját kezűleg nekiállni, bármely autómosóban készséggel segítenek nekünk. Ne hanyagold el a mosás elején a rongy- és kefementes alapos előmosást, a csak vízzel való lecsapatás azért fontos, hogy ne karistoljuk össze a fényezést a télen rárakódott piszokkal. Miután a karcoló szennyeződéseket lemostad, használj kefét vagy rongyot a még alaposabb átmosásra. A mosást követően ne felejtsd el átvizsgálni a kocsid karosszériáját, fényezését, nem-e kapott valami sebet a tél folyamán. Ha sokat autóztál a havazás miatt sózott utakon, akkor az alvázmosás sem maradhat ki a tavaszi karbantartásból. A sóval és nedvességgel keveredő kosz gyorsan szétmarhatja az alváz fémelemeit, ajánlott megelőzni. Egy alapos motormosás sem árthat a kocsinak, de ezt mindenképp szerelőre, szakemberre kell bízni. A kocsi külseje után az utastérről és a csomagtartóról is gondoskodni kell!
A gumicsere sem maradhat el
A tavasz beköszöntével elengedhetetlen művelet a téli gumik nyárira cserélése is. Nem ajánlott rajtahagyni őket, ugyanis a lamellák miatti belső súrlódás, valamint a melegebb úttest miatt túlmelegedhet a téli abroncs, ezáltal pedig idő előtt fog kopni. Nem is biztonságos fenn hagyni őket, mivel a téli gumik tapadása ilyen időjárási körülmények között nem ideális, nőni fog a fékút, kanyarodás közben bizonytalanabbá válik a kocsi. Mindemellett még a pénztárcánk is bánni fogja, hiszen a téli gumi nyáron való használata miatt nő az üzemanyag-fogyasztás. Még mielőtt felraknád, rakatnád a nyári szettet, mindenképp vizsgáld meg az új abroncsok állapotát, mintázatát, kopottságát, valamint a pótkereket is. A gumicsere során, után nem árt, ha ki is egyensúlyoztatod, azaz centíroztatod a kerekeket. Egy jó gumiszerviz minderről gondoskodik neked, sőt jobb helyeken még a téli gumik tárolását is megoldják helyetted.
A futómű is megsínyelheti a telet
A futómű a folyamatos behatások miatt egy érzékenynek számító alkatrész, bizony, ha télen nem veszünk észre egy-két kátyút, akkor gyorsan megsérülhet. Tavasszal érdemes lengéscsillapító vizsgálatra és beállításra vinni az autót – ez még mindig olcsóbb, mint ha a rosszul álló kerekek miatt tönkremegy az abroncs. Az ASR-rel, azaz kipörgésgátlóval ellátott kocsik tulajdonosainak ajánlott ellenőrizni a hajtott kerekek fékbetétjeinek állapotát is gumicserekor.
A gumik és futómű mellett érzékenyek a télre még a motortérben található gumicsövek. A tavasz beköszöntével ajánlott valamilyen ápolóanyaggal lefújni őket. Meg kell vizsgálni az állapotukat, a repedezett csöveket pedig cserélni. Senkinek sem hiányzik, hogy a kánikulában az autópályán kocsikázva eldurranjon egy hűtéscső. Vannak autótulajok, akik télen takarólapot tesznek a hűtő elé, ezt ne felejtsék el leszedni, hogy a hűtő maximális kapacitással üzemelhessen. Nem maradhat el a tavaszi karbantartásnál a tömítések állapotának, a folyadékok szintjének vizsgálata, szükség esetén cseréje sem. A téli ablakmosó folyadék kiürülésével váltsunk „nyári” változatra, vagyis olyanra, amelyek hatékonyabbak a szélvédőre repülő rovarokkal szemben.
Klímás autótulajdonosoknak nem árt a légkondicionáló rendszert sem átnézetni, ha kell, tisztíttatni. Ezzel egyidejűleg a pollenszűrő cserét is ajánlott megejteni, hogy felkészültek legyünk az allergiás szezonra. S ha már tavaszi karbantartás, sokan elfelejtenek rendet rakni a csomagtartóban, kivenni a téli autózáshoz elrakott szerszámokat (hólánc, takaró, hólapát stb.), holott ezzel csökkenthetjük az üzemanyag-fogyasztást, mivel könnyebb lesz a kocsi tömege. Ha már a csomagtérben jársz, vizsgáld meg a pótkerék levegőnyomását, a kötelező autós kiegészítők meglétét.