Tévhitek az eredetvizsgálatról – elmondjuk, mikor van rá szükség és mit takar

Tévhitek az eredetvizsgálatról – elmondjuk, mikor van rá szükség és mit takar

Ön vitte már eredetvizsgára az autót? Ha igen, akkor tudja, mit ellenőriznek ilyenkor és mit nem. Azt viszont nem biztos, hogy tudja, mikor kötelező a vizsgálat. Eloszlatjuk a tévhiteket.

A lopások miatt vezették be

Sokan tartják felesleges nyűgnek az eredetiség-vizsgálatot – szükséges rossz, amit azért találtak ki, hogy még jobban lehúzzák az autósokat. Ám enélkül nem kerülhet a nevünkre a gép, muszáj kifizetni az árát. A legtöbben nem tudják, hogy ez egy tévhit, mert nagyon is gyakorlati oka volt a bevezetésének. A rendszerváltás után ugyanis olyan ütemben kezdték el lopni az autókat Magyarországon, hogy valamit muszáj volt tenni ellene. Nem törvényhozó, hanem rendőr vetette fel a visszaemlékezések szerint: jó lenne, ha adásvételnél meg tudnák vizsgálni az autót, mert a nehezen cserélhető, gyári elemek árulkodhatnak arról, lopott-e a jármű. A motorszámhoz és az alvázszámhoz nem könnyű hozzáférni, és ha átütik, eltakarják, netán kicserélik, az feltűnik az ellenőrző szakembereknek. Első körben az okmányok alapján veti össze az elektronikus rendszer a jármű adatait a körözési listán szereplőkével. Nézik a szélvédőt, a karosszériát, a festék vastagságát, kiderülhet az is, hogy a szinte újnak hazudott jármű nagy javításokon, módosításokon esett át. Ebből a szempontból jól felfogott érdekünk a vizsgálat, ha mi vásároljuk az autót – ha pedig mi adjuk el, eloszlathatjuk a gyanakvást.

Barátunk a vizsgálat, ne sajnáljuk rá a pénzt

Tévhit az is, hogy nem kötelező, csak ajánlott, ahogy sokan azt sem tudják, mikor is kell megcsináltatnunk. A Magyar Autóklub szerint az alábbi esetekben kötelező az eredetiségvizsgálat: ha változás következik be az autó tulajdonjogában, ha használt autót veszünk, és újra forgalomba helyeznénk, forgalomból kivont jármű újra forgalomba helyezése esetén, külföldre eladásnál illetve külföldről behozott autók vételénél. Az ideiglenesen forgalomból kivont autónál csak akkor, ha újra forgalomba helyeznénk, viszont változik a tulajdonos. A pontos jogszabályi hátteret a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet adja „a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról”. Egyébként nem érdemes berzenkedni a vizsgálat ellen, annyira nem rettenetes összeg, amit ki kell fizetni, viszont rengeteg értékes információ kiderülhet. Olyannyira, hogy akár az adásvétel is füstbe mehet, ha a vizsgálatok alapján kiderül, hogy az autó nem annyi idős, nem annyit ment, és sokkal többször volt javítva, mint azt nekünk előadták. Fotók is készülnek az autó állapotáról, és ez a dokumentáció később nagyon hasznos lehet.