Sokallod a szervizek óradíját? Érdemes a dolgok mögé nézni

Sokallod a szervizek óradíját? Érdemes a dolgok mögé nézni

Sokan szívesebben hordják a már bevált „házi”, otthon bütykölő szerelőjükhöz a kocsijukat, mondván, a hivatalosan működő szervizek túl drágák. Érdemes tudni azonban, hogy a hivatalos keretek között működtetett műhelyeknek vannak bizonyos kötelezettségeik, melyek költségekkel járnak. A legálisan működő szervizeknek mintegy 250 törvénynek vagy rendeletnek kell megfelelniük. Vizsgáljuk meg, hogy miért is „annyi az annyi”!

A dolgozókat meg kell fizetni

Egy jó szerviz nem tud megfelelő személyzet, jól képzett, tapasztalt szerelők nélkül működni. A dolgozók alkalmazása azonban bizonyos járulékköltségekkel jár. Némi túlzással az alkalmazott nettó fizetésének kétszeresébe kerül a fizetés a szerviz számára. Vagyis, ha mondjuk egy nettó 250 000 Ft-os fizut veszünk alapul, akkor azért a cég félmilliót csenget le. Más szóval egy havonta 160 órát dolgozó szerelő egyből 3100 forintot tesz ki a szerviz óradíjából.

Nekik is kell rezsit fizetniük

Egy autószerviznek is kell rezsit fizetnie, nem csak nekünk otthon. Kezdjük csak a téli fűtéssel: nem csak a műhely, de még az irodák melegítésével is számolniuk kell. Vegyünk egy átlagos mérőállást, ami 20 négyzetméteres: egy nagyobb szerviz esetén ez mondjuk 160 négyzetmétert jelent, nem számolva még az egyéb helyiségek alapterületét. Amellett, hogy az ajtót fel-le járatják, a belmagasság általában eléri akár a 4 métert is, így a meleg vagy kiszökik, vagy felszáll. Nem csak fűteniük kell, de áramra is nagy szükségük van. Az ajtók, az emelőgépek, a légkompresszorok, a lámpák folyamatos működtetéséhez villamos energia kell. Nem beszélve a számítógépek, és egyéb elektromos szerszámok fogyasztásáról… Egy minőségibb szervizben bizony autómosó is működik, amely rengeteg vizet fogyaszt, így a csatornadíj is hozzáadódik a költségekhez. A mosáskor megmaradó vizet pedig ülepíteni, majd tisztítani kell, mielőtt a csatornába engednék.

Drága a hulladék eltakarítása

A nem szervizben dolgozók el sem tudják képzelni, hogy mennyi szemét keletkezik a munkák során. Azok között is legkevesebb a kommunális szemét, sokkal több viszont a veszélyes hulladék. Bármi, amihez valamilyen vegyszer vagy olajszármazék ér, már annak számít – ezeknek a kezeléséhez pedig külön módszerre van szükség, nem beszélve az elszállíttatásukról. A hulladékok közül is a fáradt olajjal gyűlik meg leginkább a bajuk, mivel ezt teljesen szeparáltan kell gyűjteni.

Biztosítási díjak és fizetendő adók

Mint sok más esetben, úgy a szervizeknél is kötelező a tevékenységükre kötelező biztosítást kötni, ami újabb költségeket emészt fel. A magukra adó vállalkozások a teljes műhelyre külön biztosítást kötnek, mivel még csak fel sem merülhet, hogy egy véletlen tűzvész miatt odavesszen mindenük. Tovább emeli az óradíjukat a kötelező adók – mint például a nyereség, iparűzési, építményadó, stb. – megfizetése. Noha nem számít adónak, de ugyanúgy pénzükbe kerül a bizonyos érdekvédelmi egyesületek, franchise rendszerek tagsági díja.

Autódiagnosztika

Az autó- pontosabban motordiagnosztikához használt szoftverek legális használata is jelentős költségekkel jár. Ezekhez jön még az árajánlat készítéshez alkalmazott szoftverek licencdíja, illetve a vállalatirányító szoftverek költsége is. Nem csak az autódiagnosztika szoftverek méregdrágák, hanem az azokhoz rendszeresen telepített frissítések is dobnak az óradíjakon.

Ne is beszéljünk az egyéb járulékos költségekről

Egy vállalkozás megfelelő működéséhez könyvelőre van szükség. Ha egy átlagos szervizt és aktuális árakat veszünk alapul, akkor mondjuk egy 10 fős személyzettel rendelkező szerviz könyvelése alsó hangon is legalább bruttó 50 000 forintot emészt fel havonta, nem is számolva még az éves beszámolók készíttetését.

Nem beszéltünk a rezsi kapcsán a telefon-, illetve internetszámlákról… Az ügyfelekkel való kapcsolattartáshoz, az alkatrészek rendeléséhez ezek bizony elengedhetetlenek. Egy, a korral haladó autószerviz saját honlappal is rendelkezik, amit létre kell hozni, majd üzemeltetni, ami szintén jelentős összeggel terheli a céget. A kapcsolattartáshoz használt eszközök pedig idővel elhasználódnak, így az eszközpark fejlesztéséért is rendszeresen fizetniük kell. Ha már a honlapokról beszélünk, ne feledkezzünk meg a marketingről sem. Nem csak az internetes, de az egyéb fizikai hordozókon történő hirdetésre is sokat kell költeniük, hogy rájuk találjanak, és terjedjen a hírnevük. Külön alkalmazottat kell felvenniük a marketing feladatok tökéletes, szakszerű ellátására.

Amint ezeket összeadjuk hónapról-hónapra jelentős összegeket kapunk, amit bizony valahogy úgy kell belekalkulálni a szerviz óradíjába, hogy a cégnek is megérje működtetni a műhelyt. A cikkben pedig jó néhány tényezőt meg sem említettünk, mint például a műhely takarítását, karbantartását, az eszközök időszakos felülvizsgálatát – a teljesség igénye nélkül. Ugye, hogy így már mindjárt másképp látod a helyzetet?

Forrás: https://www.autoszektor.hu/hu/content/mesel-szerviz-soknak-talalod-az-oradijat