Az autó egy meglehetősen komplikált masina, így egész egyszerűen nem elvárható, hogy a felhasználók egytől-egyig rögtön kapcsoljanak egy hibajelenség okán. Főleg akkor nem, ha az nem is a szemük előtt zajlik, mert a kipufogó füstölése már csak ilyen, mindig a hátunk mögött fröcsög. Na, az meg már tényleg túlzott elvárás lenne, ha azt gondolnánk, hogy a többség használható következtetést tud levonni a járgánya hátsó fertályából távozó füst mennyiségéből vagy színéből, ugye? Talán az még mindenkinek megvan, hogy normál üzemi használat esetén elviekben semmiféle füstnek nem kellene látszani a verda mögött. Semmilyen színűnek. De vajon mi lehet a gond, ha egy dízelautóból szürke füst pöfög? Legalább ötven árnyalatban. Nézzünk utána együtt, gyere, tarts velünk!
Világosszürke füst a dízelmotorból, mire utalhat?
Hidegindításkor teljesen normális a kicsi fehéres füst egy dízelből. Valójában ez nem is füst, hanem a kipufogórendszerben kicsapódott vízből származó pára, ami egyébként a kocsi átmelegedésével rögtön meg is szűnik. Viszont amennyiben világosszürkés, kissé orrfacsaró égésterméket tapasztalsz hátulról, akkor az alábbi problémák valamelyikére gondolj:
- Injektor vagy porlasztócsúcs rendellenesség, aminek hatására az üzemanyag kikerül az égéstérből, a motor oldalára. Ez annyira kellemetlen szaggal jár, hogy ha nem vagy éppen covidos, akkor biztosan be fogod tudni azonosítani ezt a problémát.
- A nem megfelelő gázolaj minőség szintén hasonló hibajelenséget produkál, de ez egy dízelrendszer tisztító adalékanyaggal könnyen hatástalanítható.
- Kompresszió csökkenés a motorban. Na, ez viszont tényleg pech, mert nem kevés pénz a javítása.
- Turbófeltöltő hiba.
Mi a teendő?
Ha dízeled van, és komolyan szürkésen kormol a járgány, nem árt, ha felkeresed a szakszervizedet. A turbód is veszélyben van ugyanis, és amennyiben a lamellák is tönkre mennek, a gatyád is rámehet a javításra. Így inkább legyél elővigyázatos, és bizonyosodj meg róla, hogy elkerült a krach, mert számodra is élhetőbb, ha minimalizálod az álmatlan éjszakáid számát. Egy biztos, a szürke kipufogófüst okának felderítése mindig sokkal nagyobb lutri, de egy tutira garantált, hogy főszereplője lesz az olaj. Egyet mindig tarts szem előtt, az időben felismert hibával és annak gyors és szakszerű javításával komoly kiadásoktól kímélheted meg magad. Így, ha nem vagy biztos benne, hogy autód még a normális kategóriákon belül füstölög, de az okádott felhő szürkesége nem kérdéses, inkább mutasd meg egy autószerelőnek, és mormolj el néhány imát!