Mi az a sárga fény ott? Nem érdekes, még nem piros! Dehogynem érdekes, és nem a szín számít! Ha nem figyelünk oda a műszerfal hibajelzéseire, annak katasztrofális következményei lehetnek az autónkra nézve. Véssük az eszünkbe: minden jelzésnek nyomós ok áll a hátterében!
Hibakódok és más finomságok
A boldog hőskorban volt a szaki szeme meg füle: látta, illetve hallotta, ha nem jól járt a motor, dadogott, akadozott, kihagyott. Ma már nemcsak ezekre az érzékszerverekre kell hagyatkozni. A ma szakija laptoppal, vagy éppen tablettel a kezében kezd szerelni: rádugja az autót, és mindent egyből lát. Az autódiagnosztika, a komputeres hibakód-kiolvasás már olyan természetes az utolsó zugműhelyben is, mint a racsnis krovakészlet. Nem túlzás, minden vezérlőegységet lehet diagnosztizálni: a motorvezérlést, a gyújtást, a váltót, az ABS-t, a kormányt, a felfüggesztéseket, az üzemanyag-ellátást, a kipufogót, az autó teljes elektromos rendszerét. És ezeknek a működése nyomon is követhető a műszerfalon. Az az ideális, ha csak akkor látjuk ezeket az ikonokat, amikor ráadjuk a gyújtást. Akkor fölvillannak, de szépen el is alszanak, hiszen nincs baj az autóval, ugye? Vannak persze olyanok, akik olyan autóval járnak, amelyiknek „állítólag” csak a kijelzőlámpája rossz. Ez egészen addig nem gond, amíg mi nem ülünk az autóban, vagy nem akarják éppen nekünk eladni. Ugyanis ha „csak a lámpa rossz”, akkor sosem tudjuk meg, hogy éppen most akar szétesni alattunk tényleg az autó… Azaz nincs mese, ha világít, akkor szerviz, ennyire egyszerű.
Érdemes-e ezzel bárhogyan kockáztatni?
Nem, sőt! Ez nem olyan, mint a két napja lejárt felvágott, vagy a kissé avas szalonna. Jó az még! Nem, nem jó. És az sem jó, ha „szerzett” hibakódolvasókkal próbáljuk mi magunk, vagy Jóska, aki máskor is segített már, amikor rossz volt a fék, megállapítani, mekkora is a baj. Azaz igenis menjünk el szervizbe, ahol legális eszközöket és szoftvereket használva derül ki, mekkora is a probléma, és mi is az valójában. Sokszor és könnyen előfordulhat ugyanis, hogy a pult alatt a haverhoz került szoftver összevissza jelez.
És ami talán a legfontosabb, a műszer csak jelzi a hibát, megjavítani nem tudja. Sopánkodhatunk, ha kiderül, szép lassan tönkremegy az elektronika, vagy cserélni kellene, ha ezeket nem tesszük meg, akkor hiába jelzett a hibakódolvasó. Arról nem beszélve: mi leszünk, vagyunk a hibásak, ha végül megállunk, mondjuk az orosházi lehajtónál, mert bíztunk abban, „csak el lehet még ezzel az autóval gurulni”. Nem, nem lehetett. Illetve maximum a szervizig.