Nem lesznek többé „néma” villanyautók az EU-ban

Nem lesznek többé „néma” villanyautók az EU-ban

Életbe lépett az Európai Parlament rendelete, miszerint a jövőben egyetlen elektromos vagy hibrid meghajtású autót sem lehet forgalomba hozni az Európai Unió területén, ha nincs felszerelve egy erre a célra kifejlesztett hanggenerátorral. Azaz nem lesz több „néma” a közlekedésben, pedig ezek javíthatnának a zajszennyezésen.

Kötelező a hanggenerátor

Egy sokakat megosztó, az Európai Parlament által még 2014-ben elfogadott rendelet lépett életbe az egész Európai Unióban, így hazánkban is július 1-jén. Eszerint a jövőben minden elektromos meghajtású és hibrid autót kötelező felszerelni egy erre a célra kifejlesztett hanggenerátorral, és csak így lehet azokat forgalomba hozni az unió területén. Ennek az a célja, hogy a szinte hang nélküli közlekedésre is képes kocsikat felhangosítsák, hogy könnyebben észlelhessék azokat az utakon.

A döntés azért érdekes, mert az elektromos és hibrid meghajtású kocsik, vagy, ahogy nevezik ezeket, a villanyautók egyik előnye éppen az, hogy halkak. A csak ilyen járművek használata esetén feleslegessé válnának a zajvédő kerítések, és minden olyan ezekhez hasonló eszköz, ami épp a kocsik helyenként már káros zajszennyezését hivatott csökkenteni, keretek közé szorítani. Ehhez képest most kötelezően hangot adnak azoknak az autóknak is, amelyek képesek néma üzemmódban mozogni, ahelyett, hogy esetleg a hangosabb járműveket próbálnák meg csendesebbé tenni.

A cél a biztonság növelése

Persze részben érthető az intézkedés: amióta léteznek gépkocsik az utakon, azok zajjal járnak, így ezt szokták meg az emberek, a közvélemény. Ha egy autónak nincs hangja, nem tűnik annyira veszélyesnek, egyesek oda sem figyelnek rá, vagy éppen kilépnek elé, miközben az okostelefonjuk képernyőjébe feledkeznek. A rendeletnek is az az indoklása, hogy azért vezették be, hogy könnyebb legyen a gyalogosok és kerékpárosok számára a kocsik észlelése, ezzel növelve az utak biztonságát.

Ez a szabályozás az új típusokra érvényes, a régieket nem kell egyelőre „felzajosítani”. Szakértők szerint az intézkedéssel egyébként nő majd az elektromos autók elfogadottsága a többi meghajtást preferáló emberek körében. Hazánkban kifejezetten magas egyébként a villanyautók megbecsülése, egy nemrég elkészített felmérés szerint minden három emberből kettő vásárolna ilyen kocsit, ha találkozna egy kedvező ajánlattal. Akiknek nem tetszik ez a megoldás, azok viszont nem a hangnélküliséget hozták fel ellenérvként: inkább az autók magas ára, valamint az egy töltéssel megtehető maximális távolság korlátozottsága szül ellenérzéseket.