A cím akár egy autószerelő jelmondata is lehetne, mert az autónk árulkodik arról, milyen a vezetési stílusunk. Vadak vagyunk, feledékenyek vagy megfontoltak? A szervizben minden kiderül.
Feledékeny, lusta, „sportos”
Minden autós életében eljön a pillanat, amikor ellenőrzésre viszi az autóját, és a szervizes szemébe kell néznie. Amikor a jól ismert szaki összeráncolja a homlokát, összeugrik a gyomra: tudja, akármit fog mondani, valószínűleg igaza lesz. Ha nem lenne lusta letörölni a szélvédőről, karosszériáról a bogarakat, azok nem száradnának rá szinte mozdíthatatlanul. Ha odafigyelne a horpadásokra, karcolásokra, rozsdafoltokra, nem vetné rá magát a kasztnira rutinszerűen a karosszérialakatos minden látogatásnál. Ha tisztíttatná a klímát, nem kapott volna legionella fertőzést – a lustaságnak is nagy ára lehet. Az elhanyagolás hosszú távon nagyon meglátszik az autón, és mint a mellékelt példa mutatja, a gazdáját is „magával ránthatja”. A feledékeny sofőr a folyadékokat felejti el rendszeresen cserélni – ez vagy közlekedés közben, vagy az autószervizben derül ki, ha nem felejti el elvinni ellenőrzésre az autót. Ha a „sportos” sofőr hajlandó lenne betartani a sebességhatárokat, és higgadtan vezetni, még nem kellene cserélni a fék alkatrészeit, és a gumi sem kopna olyan gyorsan. Mert a vezetési stílusunk ugyanúgy meglátszik az autón, mint a bogár a szélvédőn, ami arra utal, hogy vagy lusták vagyunk, vagy semmire nincs időnk.
Csak azért száll le a gázról, hogy fékezzen
Az utóbbi kategóriába tartoznak jórészt azok, akik türelmetlenül, dudálva száguldják végig a fél életüket. Akkor is rádudál az előtte haladóra, ha az rendes sebességgel halad, mert ő gyorsabban menne. Nagyokat fékez, csikorgatja a fogát, szitkozódik, és ha megteheti, azonnal rálép a gázra. Csak azért száll le róla, hogy egy jó nagyot fékezhessen – már megint. A sofőrnek, aki ebbe a kategóriába tartozik, jó eséllyel kopott a fékbetéte, gyakrabban kell cserélnie az abroncsokat, mint másoknak, és a motor is hamarabb tönkremegy. A városi forgalom egyébként sem ideális az autóknak, hát, még ha rá is teszünk pár lapáttal a gáz-fékváltakozásra. Aki óvatosan bánik a gázzal meg a fékkel, majdhogynem felére is csökkentheti a fogyasztást, és kétszer annyi időt bír majd ki a féktárcsa is. Az érdekes az, hogy a tapasztalatok szerint egyenletes tempóval gyorsabban célba érünk, mintha folyamatosan fékeznénk meg gyorsítanánk. Ezek a sofőrök sokszor pont az időhiányra hivatkozva vezetnek úgy, mint egy eszelős, aminek aztán az autó látja a kárát – és jön a szerelői homlokráncolás.