Te tudod, mi az a szilent? Valószínűleg egy a sok furcsa autós szakszó közül. De olyan szinten beépült már a szerelő szlengbe, és oly annyira általánossá vált manapság, hogy talán el is felejtettünk rendes nevet adni neki. A szilentblokk, vagyis becenevén szilent kivételesen nem a németből vagy angolból, hanem nagy valószínűséggel a franciából érkezett közénk, a Paulstra cég silentbloc márkanevéből, amit ők egyébként már nem is használnak. Áttértek a vibrachoc-ra, a szilent viszont nálunk ragadt. Nevéből már-már sejthető, hogy a zajcsillapításhoz lesz köze, a kérdés viszont az, hogy vajon mennyire nőttek össze a lengőkarral?
Mi is a lengőkar, és mi a gömbfej és szilent feladata?
A lengőkar szerepe röviden a kerék rögzítése és annak mozgásának szabályozása. Mivel egy fel-le mozgó alkatrész, ezért magától értetődő, hogy nem lehet fix. Általában egyik végében szilenttel, a másik végében pedig gömbfejjel van rögzítve, ezek pedig engednek egy bizonyos mozgást a lengőkarnak. A lengőkar gömbfej általában a csukló mozgásért felel, vagyis ő segíti, hogy a kerék fordulni tudjon. A szilent pedig általában a le-fel mozgásokban illetékes, amik a rugózás következtében jönnek létre. Ha a szilent vagy a gömbfej elöregszik, esetleg felszakad, akkor ez a mozgástartomány túlzottan nagy lesz, és a futómű lógni fog, és bizony minél jobban lóg a futómű, a kocsi annál instabilabb lesz. Fontos, hogy ez előbb vagy utóbb az alkatrész szakadásához, töréséhez vezethet. Ha ez bekövetkezik, akkor az autó alól kiszakad a kerék és irányíthatatlanná válik, amit nyilván senki nem szeretne élesben megtapasztalni.
Mik a jelei, hogy megadta magát a lengőkar szilent?
A lengőkar szilent amortizációjának egyik legnyilvánvalóbb jele, ha fémes, kopogó hang üti meg a füledet, amikor huppanókra vagy útegyenlőtlenségekre hajtasz. Ez azért van, mert a gumi teljesen elvékonyodik a lengőkar rendszerében, történetesen olyannyira, hogy a fém már csak a fémmel érintkezik, erőteljes súrlódás kíséretében. A szilentből történő gumikikopás hatására akár 20-30 milliméterrel is elmozdulhatnak a futómű bizonyos részei. A csámborgás mértékét pedig a szilentből hiányzó gumi nagysága határozza meg. Végállásban hangos csattanást, kopogást is hallhatsz a lengőkar szilent elhasználódása miatt. Mindebből már következtethetsz rá, hogy élettartama fordítottan arányos az útminőséggel, és legtöbbször nem szakad atomjaira, csak elöregszik, megváltozik a rugalmassága, kilágyul vagy eldeformálódik. És hogy visszatérjünk a címkérdésre, és választ is kapjunk rá, kanyarodjunk vissza a témához: muszáj egyben cseréltetni a szilenteket a lengőkarral? Vagy lehet külön csak a szilentet is? A lengőkar szilent szerves részét képezi a globális lengőkar rendszernek a gömbfej és maga a kar mellett. Ha a hármasból valamelyik alkatrész tönkremegy, azt bizony garantáltan trióban kell cseréltetni, így az áhított válasz: igen, a szilenteket muszáj egyben cseréltetni a lengőkarral, és nem, nem lehet külön. Viszont azt le kell szögeznünk, hogy a lengőkar rendszer cseréjét nem egyszerű házilag, otthoni keretek között kivitelezni, ajánlott inkább szerelőre vagy szervizre bízni a feladatot, és érdemes időnként, mondjuk minden időszakos szerviz során, de minimum évente egyszer leellenőriztetni az állapotukat, ezzel is megakadályozva a többi, kapcsolódó alkatrész idő előtti amortizációját. És mivel a szilentek részben a menetbiztonságért is felelősek, nem ajánlott sokáig halogatni a cseréjüket, balesetveszély is származhat a dologból.