Ne ringassuk magunkat ábrándokba, hogy csak az vezet, akinek van jogosítványa. Vannak néhányan, akik a település melletti földúton kipróbálták már a szüleik, vagy az idősebb haverjuk autóját, mielőtt kezükbe vették volna a vezetői engedélyüket. Olyan viszont nincs senki, aki úgy születik, hogy tud gépjárművet vezetni. Mindenkinek volt egy első elindulása, és mindannyian fulladtunk már le a kocsival. Azt viszont kevesen tudják, hogy hogyan, milyen feltételekkel tud megmozdulni az autójuk.
A kuplung szerepe
A kuplung, vagyis a tengelykapcsoló a motor és a sebességváltó között helyezkedik el, feladata hogy az előbbi által megtermelt energiát az utóbbira továbbítsa, amely ezután a hajtott kerekekhez jut. Így lehetséges, hogy az autót mozgásra bírjuk, nélküle nem tudnánk ezt megtenni. Az átvitt energiát ráadásul szabályozni is tudjuk vele. Három fő részből áll: a kuplung szerkezet, a kuplungtárcsa és a kinyomó csapágy. Ha a kuplungpedált benyomjuk, akkor megszakítjuk a kapcsolatot a motor és a sebességváltó között, vagyis függetlenítjük egymástól a motort és az autó mozgását. A kocsit üresben már csak a lendület viszi tovább. A sebesség megválasztásával majd a pedál felengedésével újra kapcsolatba kerülnek az alkatrészek. Ha ügyesen, rutinosan csináljuk, az autó egyenletes mozgással, viszi át az energiát az különböző fordulaton pörgő elemek között. Elinduláskor hasonló történik, azzal a különbséggel, hogy az álló járművet próbáljuk meg mozgásra bírni. Az indulás simasága azon múlik, hogy mekkora a motor fordulatszáma, és azon, hogy milyen finoman teremtjük meg a kapcsolatot a kuplung felengedésével. Mivel álló és forgó elem között teremtünk kapcsolatot, itt fontos lehet a gázadás is: ha túl nagy gázt adunk az autó gazellaként ugrik meg, ha pedig a fordulatszám túl alacsony, akkor könnyen lefulladhat a kocsi. Mi a helyzet akkor, ha nem használjuk a gázpedált? El tud indulni az autó?
Gázadás nélkül is el lehet indulni?
Nehéz, és talán nem is lehet általánosítani: minden autóban más a kuplung érzékenysége és az elinduláshoz szükséges fordulatszám. Az, hogy a gázpedál használata nélkül tudunk-e gurulni a kocsival csak akkor derül ki, ha kipróbáljuk. Adjuk rá a gyújtást, nyomjuk le a kuplungot, majd tegyük a sebességváltót egyesbe. Ne engedjük ki a kéziféket, az maradjon rögzítve. Óvatosan kezdjük el felengedni a tengelykapcsoló pedálját, egészen addig, amíg úgy érezzük az ülésben ülve, hogy a jármű indulna, vagy mintha az autó orra emelkedni kezdene, ekkor létrejön a kapcsolat a motor és a sebességváltó között. Ne erőltessük, nehogy kárt tegyünk bármilyen alkatrészben, engedjük vissza. Ezt próbálgathatjuk, hogy érezzük, mikor kezd fogni a kuplungpedál. Ha kiengedjük a rögzítő féket, és a kapcsolódási ponton túl engedjük a kuplungot, akkor előfordulhat egy megfelelő nyomatékkal bíró autó esetében, hogy elindul a kocsi. A motor alapjárata azonban általában kevés ehhez, így a legtöbb esetben szükség van a gázpedál használatára is az elinduláshoz. Ehhez a dízel üzemű autóknál legalább ezerkettőszáz és ezerötszáz közötti fordulatszám dukál, míg a benzines járművek esetében akár az ezernyolcszázas fordulat sem ritka. Persze minden csak gyakorlás kérdése, az autóvezetés és általában az elindulás sem túl bonyolult, persze ha ismerjük az autónkat. A tanulóvezetők is gyorsan meg tudják tanulni, míg a rutinos sofőrök bármelyik autó használatára pillanatok alatt, könnyedén ráéreznek.