A címben feltett kérdésre a válasz: pénzt. Nagyon sok pénzt. Az időszakos szerviz ugyanis nem olyan dolog, amely kedv kérdése, kötelező ezzel élni, ha szeretnéd, hogy az autód hosszú ideig jól működjön, és ne váljon pénztemetővé.
Kis befektetés segít megelőzni a nagy hibát
Az időszakos szerviz az autód rendszeres átvizsgálását jelenti. Olyan, mint az emberi test esetében a szűrővizsgálat, a célja is ugyanaz: megelőzni, megtalálni egy problémát, még mielőtt az végzetessé válik. A karbantartás minden használati tárgy esetében fontos, egy kis odafigyeléssel többszörösére meghosszabbítható ezek működési ideje. Egy autót, valamint annak méregdrága alkatrészeit tekintve ez kiemelkedően igaz. Ha ez elmarad, a probléma akkor is jelentkezik, csak éppen eszkalálódik, további gondokat generál, végül hatalmas anyagi kárhoz vezet. És akkor még nem említettük, hogy azok az autók lesznek magasabb áron eladhatók, amelyeknek vezetve volt a szervizkönyve, azaz ha ezt kihagyjuk, egy későbbi üzletnél százezreket bukhatunk.
Autónként más az időszakos szerviz rendszeressége
Azt, hogy mikor van szükség időszakos szervizre, az adott modell határozza meg. Régebbi típusoknál sűrűbben került erre sor, ahogy öregszenek a kocsik, úgy válik egyre fontosabbá a rendszeres karbantartás. Alaphelyzetnek megjegyezhetjük a 10 ezer kilométeres adatot, ez az, amely után ajánlott szervizeltetni, átnézetni az olajokat, szűrőket. Egy új autó esetében ennél ritkább ellenőrzés is elegendő: van gyártó, amely 15, 20, 30 ezer kilométerenként javasolja a cserét – évente egyszer viszont minden kocsinál ajánlott. Érdemes megjegyezni, hogy a mi kocsinkra melyik vonatkozik, majd egy cetlire felírni, mikor volt az utolsó időszakos szervizünk, illetve mikor van szükség a következőre. Hidd el, jobb ezt megtenni, hogy aztán ne kelljen egy drasztikus meghibásodás esetén kiüríteni a bankszámládat. Jó hír, hogy a legtöbb autó kiírja, ha szervizre van szüksége, annyi a dolgod, hogy hiszel a jelzésnek.
Önfeláldozó alkatrészek
Egy időszakos szerviz során minden alapproblémát átnéz a szerelő. Kicserélik a motorolajat, ez nem kérdés, hiszen alapvető a megfelelő működéshez, valamint az összes olyan szűrőt, amelynél ez indokolt. Ide tartozik az olajszűrő, a levegőszűrő, a pollenszűrő – mindnek az a feladata, hogy biztosítsa az autó megfelelő működését. Arra lettek kitalálva, hogy időnként kicseréljék őket, „önfeláldozásukkal” megvédik a méregdrága motort. Meg kell nézetni a fékrendszert, szakvéleményt kérni róla: tudnod kell, mennyi ideje van hátra a fékbetétnek, féktárcsának. Ellenőriztesd a futóművet is, hogy biztosan haladjon a kocsi. Az időszakos szerviz nyugalmat és biztonságérzet nyújt, egyértelmű tehát, hogy megéri a befektetést.