Például azt teheti, hogy megállítja. Az Európai Unió is szorgalmazza olyan berendezés használatát, amely jelez, ha elkalandozik a sofőr figyelme. Az egyik autógyártó pedig egyenesen a részeg sofőrökre gondol.
A részeg ember könnyen tapos a gázra
Sokféleképpen próbálták már rávenni az embereket, hogy tartózkodjanak az ittas vezetéstől. Sofőrszolgálat viszi haza a részeget, eldugják a kocsikulcsot a haverok és inkább taxit fognak neki, felültetik a tömegközlekedésre, közlekedési kampányokat szerveznek híres emberekkel, akik elmondják, sosem isznak alkoholt vezetés előtt, és közben sem. Riasztó adatokat tesznek közzé az alkoholos befolyásoltság okozta balesetekről. Mégis előfordulnak olyan esetek, mint amikor hónapokkal ezelőtt a részeg apa fordult árokba, a hátsó ülésen két gyermekével. Szerencséjük volt, de nem mindenki ússza meg ennyivel. A gyorshajtás után az ittas vezetés a tragédiák, sérüléses autóbalesetek fő okozója – ráadásul e kettő sokszor nem különválasztható, mert a részeg ember könnyelmű. Hajlamos taposni a gázt. 0,8 ezrelék véralkohol-koncentráció mellett négyszeresére emelkedik a kockázat, a duplájánál már tizenhatszoros az esély, hogy balesetet okozunk. A reakcióidő nő, a térlátás csökken, lelassulnak a szemmozgások – oda a gyors helyzetfelismerés. A bátorságunk pedig a vezetési képességeink csökkenésével párhuzamban nő.
Az autó megállítja saját magát, ha kell
Nem csak az az állapot veszélyes tehát, amikor kiesünk az autóból. Már egy pohár bor elfogyasztása is késlelteti a reakcióidőt, és egy rázós közúti helyzetnél minden perc számít. Könnyebben koccanunk, rosszabbul tolatunk, parkolásnál is sérülhet az autó. Láttunk már nagypapát bemanőverezni a nagykapun úgy, hogy nem csak az ő autója érett meg közben a szervizre, hanem két további lakóé is. A nemrég elfogadott EU-s irányelvek szerint kötelező lesz olyan készülék beszerelése is az új autókba 2022-től, amelyek a sofőr figyelmét elemzik. Következtetnek a mozdulataiból, a reakcióidejéből, és ha úgy látják, baj van, fény-és hangjelzéssel figyelmeztetik, nehogy elaludjon. A Volvo olyan újítással kísérletezik, amely fedélzeti kamerák és érzékelők segítségével kísérné figyelemmel a sofőr viselkedését. Ha az nem reagál a figyelmeztető jelzésekre, az autó közbeavatkozik, lelassítja, majd biztonságosan megállítja saját magát. Az új generációs Volvo SPA2 lesz az első modell, amit fedélzeti kamerákkal lát el a gyár a 2020-as évek elején. Persze az igazi az lenne, ha el sem hagyná magát indítani az autó, amikor ivott a sofőr. Ha biztosra akarnánk menni, szondafújáshoz kellene kötni az indítást.