A részecskeszűrő alkatrészt 2009 óta szerelik a dízelautókba, hogy csökkentsék az autó kipufogórendszerén keresztül kibocsátott korom mennyiségét, mérsékelve ezzel a károsanyag-kibocsátást. A korom ugyanis légúti problémákat okozhat. Bár az egyik kifejezetten erre installált szűrő az autó kipufogórendszerében jelentősen csökkenti a kipufogógázból kiáramló korom volumenét, a részecskeszűrő mégis eltömődhet, amitől a DPF figyelmeztető lámpa kigyullad a műszerfalon. De mi ilyenkor a teendő? Nézzük!
Mi okozza a DPF blokkolását?
Amikor a koromlerakódás egy bizonyos szintre ér, az autó motorvezérlő egysége elindítja az úgynevezett passzív regeneráció folyamatát, ami azt jelenti, hogy több üzemanyag kerül a motorba, ami megemeli a hőmérsékletet a kipufogórendszerben. Ez elégeti a kormot, finom hamuvá változtatja, és kivezeti a kipufogón. Az autód általában nagyobb sebességnél hajtja végre ezt a metódust, mivel ez szükséges a kipufogórendszer magas hőmérsékletének fenntartásához. Ha azonban a kocsikázás nagy része kisebb városi utazásokra korlátozódik, és ritkán éred el az autópályás sebességet, az autó nem tudja végrehajtani ezt a regenerációs folyamatot. Ez azt okozza, hogy a korom továbbra is felhalmozódik a részecskeszűrőben, és végül telítődik, és a dízel részecskeszűrő visszajelző lámpa világítani kezd.
Mit csinálj, ha meglátod a DPF hiba jelzőfényt?
Amikor a DPF jelzőfény világít, ez azt jelzi, hogy a már említett passzív regeneráció meghiúsult, és hogy aktívan regenerálnod kell a dízel részecskeszűrőt. Ezt úgy teheted meg, hogy 10 és 15 perc közötti időtartamra 70 kilométer per óra fölé növeled a jármű sebességét. Ez elméletileg lehetővé teszi, hogy a kipufogó elég magas hőmérsékletet érjen el ahhoz, hogy elégesse a kormot és kitisztuljon a szűrő. A regeneráció során olyan szokatlan dolgokat észlelhetsz, mint például, hogy a motor szokatlan zajt ad, a kipufogóból enyhén szúrós szag árad, és megnő az üzemanyag-fogyasztás. Mindennek természetesen vissza kell térnie a normális kerékvágásba, amint az aktív regenerációs folyamat befejeződött. Azt is tapasztalnod kell, hogy a DPF jelzőfény kialszik. Ha nem tudod a nagyobb sebességet fenntartani elég hosszú ideig ahhoz, hogy a regenerációs folyamat befejeződhessen, a korom továbbra is felhalmozódik a szűrőben, és a DPF figyelmeztető lámpa égve marad, amíg meg nem oldod a problémát. Azt kérdezed, hogy figyelmen kívül hagyhatod-e a kigyulladó DPF lámpát, és folytathatod-e a vezetést? Technikailag tulajdonképpen igen, de nem ajánljuk. Ha nem veszel tudomást a DPF jelzőfényről, és minden további nélkül tovább utazol, a felgyülemlett korom hamarosan eléri azt a pontot, ahol az autónak csökkentett üzemmódba kell lépnie, hogy elkerülje a motor károsodását. Ez valószínűleg azt eredményezi, hogy más figyelmeztető lámpák is kigyulladnak, és azt tanácsolják, hogy vidd el az autót a helyi szervizbe diagnózis céljából, ahol egy kényszerített DPF-regeneráció végrehajtásával valószínűleg kiürítik a szűrőt, és lehetővé teszik annak ismételt megfelelő működését. Ez azonban nem garantált javítás, különösen akkor, ha maga a szűrő megsérült, vagy bármilyen más kárt okozott a motorban. A komolyabb javítások húzós nagyságrendekbe érhetnek, a kártól és a járműtől függően. Ezért, tényleg nem érdemes figyelmen kívül hagynod a DPF lámpát, és jegyezd meg magadnak: ha csak rövid utakat teszel meg a kocsiddal, akkor talán a dízel nem igazán a te tereped. Ha az autóval csupán boltba vagy iskolába jársz, a benzinmotor jobban megfelel az igényeidnek. Ha DPF-fel felszerelt dízelmotort használsz, akkor ily módon ritkán adódna lehetőséged a részecskeszűrő kiürítésére, ami azt eredményezi, hogy jóval többször látnád a részecskeszűrő visszajelző lámpát, mint szeretnéd.