Gyakran hallhatjuk a kifejezést: szimeringes lett az autónk. Noha a legtöbben ilyenkor a szívükhöz kapnak, nem kell egyből a legrosszabb forgatókönyvre készülni, a kifejezés csupán annyit jelent, hogy ideje a szelepszártömítések cseréjének.
Mi az a szimering?
Mielőtt bemutatnánk a tipikus „szimeringes” autó tüneteit és az ebből következő javítás részleteit, nem árt, ha megismerkedünk ennek a sokat hallott kifejezésnek az eredetével. A szimering gyakorlatilag egy fémből, rugós részből és gumiból álló gyűrű, amelynek elsődleges feladata az, hogy tömítsen, méghozzá mozgó alkatrészek határain. A rugós rész rányomja a gumitömítést a mozgó alkatrészre, ilyen módon olajozva be az alkatrészeket. Ilyen tömítőgyűrű található a vezérműtengelynél, a főtengelynél, a kormányműnél, illetve az erőátviteli rendszernél is. Maga a szóban forgó kifejezés ugyanakkor egy bizonyos rész hibás tömítését jelenti, a szelepszár tökéletlen működését. Elhasználódása egyedi és nyilvánvaló tünetek megjelenésével párosul.
A tipikus „szimeringes” tünetek
Mint az köztudott, a szelepek elsődleges feladata az, hogy az égéshez szükséges levegő–üzemanyag elegy előállítását elősegítse. Mivel az égésgáz nem juthat át rajtuk, tömíteni kell őket, hüvelyekkel és vezetőkkel rendelkeznek, meg kell akadályozni, hogy a motorolaj beszívódjon a motorba. Amennyiben ez mégsem sikerül, egyedi tüneteket tapasztalunk majd az autónk működésében. Az elsődleges tünetek közé az tartozik, hogy a kocsink megmagyarázhatatlan módon sok olajat kezd fogyasztani. Noha nem tapasztalunk csöpögést, az olaj mégis fogy – hiszen az elhasználódott szimering átereszti azt a motorba, ebből kifolyólag ott ég el az olaj. A második számú jellemző tünet a kékes színű kipufogófüst. A tünetek leginkább indításkor, még hideg motor esetén figyelhetők meg és sajnos az nem segít, ha felmelegedett motor esetén az autó füstje „normális” színűre változik vissza, a hiba forrása attól még nem tűnik el varázsütésre. Ilyen esetben nincs mit tenni, irány a szerviz, ahol a szimeringek cseréjével könnyen javítható a probléma. A legtöbb esetben hengerfejet is cserélni kell a javítás során. Ennek az az oka, hogy a szimeringekkel együtt a hengerfejek is elhasználódnak, mi több, élettartamuk az esetek többségében megegyezik az előbbiekével, így célszerű egyszerre túlesni a cserén, ezáltal megspórolni egy közeljövőben történő, megismételt látogatást a szerviznél. A csere után a kellemetlen és félelemkeltő füst eltűnik, az olajfogyasztás pedig visszaáll a hétköznapi szintre.