Fűrészfog alakú gumiabroncs kopásra jól hallható menetzaj figyelmeztet. A futófelület szélén látható fűrészfogak kialakulása a helytelen megfelelő futómű beállítás következménye. Autószerviz tapasztalatok alapján gyakori jelenség, de ugyanakkor veszélyes is ha elhanyagoljuk a probléma orvosolását vagy megelőzését. Összegyűjtöttünk néhány gumiszerviz, autószerelői tapasztalatot a biztonságos közlekedés és balesetmegelőzés érdekében. Ha Szegeden gumiszerelésre lenne szüksége keresse fel bátran autószervizünket és kérjen időpontot.
Fűrészfogas kopású gumiabroncs használatának veszélyei
Vizes felületen való biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen a bordázat megfelelő mélysége. Az úgynevezett vízen-futás (aquaplaning) elleni védelemben az alacsony profilú gumiabroncsoknál nagyobb profilhézagok szükségesek a víz felvételéhez. A fűrészfogas kopás a jármű szabadon futó, hajtás mentes kerekek gumiabroncsain alakul ki az esetek többségében. Továbbá az oldalirányba nyitott bordázatú gumiabroncsok hajlamosak az egyenetlen kopásra, főleg ha a szabadon futó kerekekre vannak szerelve. A bordázat menetirányhoz viszonyított hátsó kapaszkodó élei jobban kopnak, mint az elsők, így alakul ki a fűrészfog alakú kopás a gumi felületén.
Melyen tényezők vezethetnek fűrészfogas gumikopáshoz?
- Futófelület mintázata. A bordázat mintái mintablokkokat alkotnak. Ha ezen mintablokkok között nagyobb a távolság, akkor nagyobb eséllyel fordulhat elő fűrészfogas kopás.
- Keverék keménység. Kemény gumik kevésbé érzékenyek a fűrészfogas kopás kialakulására.
- Gumiabroncs nyomás. Túlnyomás növeli a fűrészfogas kopás kialakulását, mindig ügyeljünk az abroncsok optimális nyomására.
- Felfüggesztés és lengéscsillapítók állapota. A sérült felfüggesztések és elhasználódott lengéscsillapítók szintén növelik a fűrészfogas kopást.
- Vezetési stílus. Hirtelen gyorsítás és fékezés növeli a fűrészfogas kopás kialakulását.
Mit tehetünk fűrészfog kopású abroncsainkkal?
A fűrészfogas gumikopás kialakulásához többnyire a rosszul beállított futómű, a kerekek túlzottan szét vagy összetartása vezet. Ebben az esetben látogassunk meg kedvenc autószervizünk egy futómű beállításra. Hogy még időben elkerüljük a túlzott fűrészfogas kopást és annak következményeit fordítsuk meg gumiabroncsainkat a keréktárcsákon. Kötött forgásirány esetén ez lehetetlen, itt a hajtott és a szabadon futó kereket cseréljük fel. Gumiszerviz tapasztalatok alapján ez tízezer kilométerenként, vagy a téli és a nyári gumicsere alkalmával érdemes megtenni. Idővel a fűrészfogas bordázatok egyenletesre kopnak és a menetzaj is normalizálódik. Ha a bordázatok mélysége 1,6 mm alá csökken, cserélje ki a gumiabroncsot.