Mit lehet tudni a DPF szűrőkről? Hogyan kapcsolódnak a környezetvédelemhez és az egészségmegőrzéshez? Milyen motorolaj használható ezeknél a szűrőknél? Milyen időközönként kerüljön sor olajcserére? Mi történik akkor, ha nem a megfelelő motorolaj kerül a DPF szűrővel szerelt gépjárműbe? Mit mutat a SAPS? Mutatjuk a válaszokat!
Motorolaj-választás a DPF szűrőkhöz, vagyis a dízel részecskeszűrőkhöz
Az autók gondos odafigyelést igényelnek, melyhez hozzátartozik az olajcsere is. A motorolaj biztosítja az egymáshoz súrlódó alkatrészek gördülékeny mozgását, valamint védelmet nyújt az elhasználódás és a kopás ellen. Milyen időközönként kerüljön sor olajcserére? Fontos, hogy legalább évente egyszer kerüljön sor a motorolaj cseréjére. Sőt, akár gyakrabban is sort lehet rá keríteni, mondjuk 10 ezer kilométerenként. A rendszeres motorolajcserét hosszú távon meg fogja hálálni az autó. Azonban a motorolaj beszerzésekor ügyelni kell arra, hogy az megbízható forrásból származzon, és kiváló minőséget képviseljen. Mire kell figyelni motorolaj-választásnál a DPF szűrők szempontjából? A kérdés megválaszolása előtt térjünk ki arra, hogy mit érdemes tudni a DPF szűrőkről. A DPF (Diesel Particulate Filter), vagyis dízel részecskeszűrő egyre több dízel személy- és haszongépjárműben megtalálható. A dízel részecskeszűrő egy összetett kerámiarendszer. Feladata, hogy fizikailag szűrje a kipufogógázt, és így csökkentse a kibocsátott szilárd részecskék számát. Ezeknek a részecskéknek a számát minimálisan kell tartani az EURO IV szabvány miatt, hiszen komoly egészségügyi problémákat okozhatnak. Szóval ennek a szűrőnek kiemelt szerepe van környezetvédelmi és egészségvédelmi szempontból is. A szűrő a koromrészecskéket begyűjti és megsemmisíti. Azonban a DPF szűrő csak addig tudja jól ellátni a feladatát, amíg nem tömődik el. Rendkívül érzékeny ez az alkatrész, mely hatással van az üzemanyag és a motorolaj minőségére is.
Különleges törődést igényel ez a részecskeszűrő
A dízel részecskeszűrő esetében kizárólag alacsony kéntartalmú gázolaj, valamint alacsony vagy közepes SAPS („low SAPS” vagy „mid SAPS”) szintű motorolaj használható. Utóbbi az adott motorolaj kén-, szulfáthamu- és foszfortartalmát mutatja. Mindhárom nagy ellensége ennek az érzékeny alkatrésznek, szóval ezért is fontos, hogy az adott motorolaj alacsony vagy közepes szinten tartalmazza ezeket. Jól látható, hogy különleges törődést igényel ez a részecskeszűrő. Az eszköz megfelelő körülmények között képes az öntisztulásra. Speciális motorolaj szükséges a megfelelő működéséhez. Mi történik akkor, ha az említett kritériumok nem kapnak kellő figyelmet. Ha az említett követelmények nem teljesülnek a kiválasztott motorolaj esetében, akkor a DPF szűrő rövid időn belül eltömődik. Nem tudja a koromrészecskéket begyűjteni és megsemmisíteni. Mivel így nem csökken kellő mértékben a kibocsátott szilárd részecskék száma, az autó nem felel meg az EURO IV szabványnak. Ez pedig azt jelenti, hogy azonnal szervizbe kell vinni az autót, és cserélni kell az adott alkatrészt. A feladatot minden esetben kellő tapasztalattal rendelkező szakemberre kell bízni. Ez akár többszázezres kiadást is jelenthet a gépjármű tulajdonosa számára. A dízel részecskeszűrős autóknál kiemelten fontos, hogy a gyárilag előírt szabálynak megfelelő motorolaj kerüljön az autóba. Kiemelt figyelmet kell erre fordítani, ugyanis egy rossz döntés rendkívül drága javítási költségeket eredményezhet.