Mik a lehetséges okok? Milyen jelei vannak? Hogyan kerülhetjük el? Melyek az ellenőrzés módjai? A biztonságos autós közlekedéshez elengedhetetlen a gumiabroncsok megfelelő állapota. Az első kerekeken lévő szabálytalan kopás kifejezetten veszélyes – a kormány remegését okozza, ami rossz egyenesfutási jellemzőket és kanyarstabilitást vált ki. Vegyük tehát sorra, hogy mik a leggyakoribb kiváltó okok.
Melyek a gumikopás leggyakoribb okai?
A gumi kopása szemmel is észlelhető, így sokszor magunk is meg tudjuk állapítani az okát. Fontos viszont kiemelni, hogy ha ilyet észlelünk, forduljunk szakemberhez. Ha a gumi két szélén látunk kopásnyomokat, annak a leggyakoribb oka, hogy alacsony a kerekben lévő nyomás. Az alacsony nyomás csökkenti a gumi élettartamát, illetve túlmelegedéshez is vezet. Ezzel szemben, ha a kopás a gumi közepén van, túl magas nyomásra gyanakodhatunk. Fontos rendszeresen ellenőrizni a nyomás értékét, hiszen a túl magas vagy alacsony érték más műszaki hibákhoz is vezethet. Ha melyédeseket, illetve dudorokat látunk az abroncson, az utalhat arra, hogy a kerekek nincsenek kiegyensúlyozva, illetve hogy a gépjármű egyes alkatrészei kopottak, például a kormánymű vagy a lengéscsillapító. A negyedik leggyakoribb az úgynevezett fűrészfogas kopás. A nevet az abroncs belső szélén lévő fűrészfogszerű tüskékről kapta. A kiváltó ok a nem megfelelő futómű-beállítás. Ha vezetés közben a tapadás csökkenését érzékeli, a bordák mélysége nem kielégítő. Ha ez a mélység 1,6 milliméter alá csökken, keressen fel egy szakembert, és cseréltesse ki az abroncsot.
Hogyan előzhetjük meg a bajt ?
A hibákat a legjobb időben felfedezni, éppen ezért a rendszeres nyomásellenőrzés mellett havonta ajánlatos a gumi ellenőrzése is. A kormány elforgatásával a kerekek jól láthatóak lesznek, így egyszerűen ellenőrizhetjük a kopást és a bordázat mélységét. Nagyon fontos a téli és nyári gumi cseréje, és az éppen nem használt kerekek megfelelő tárolása. Így ha a hőmérséklet tartósan 7 fok felett van, váltsuk a télit nyári gumira. Ugyanakkor fontos megemlíteni azokat a gumiabroncshibákat, amelyeknek gyakran nincsenek külső nyomaik. Egy kátyún vagy padkán való keresztülhajtáskor a gumiabroncs vázszerkezete megsérülhet. Ilyenkor a gumin gyakran nem észrevehető dudorok alakulhatnak ki, amik a durrdefekt veszélyével járnak. Az ilyen abroncsot haladéktalanul ki kell cserélni. A szálszakadás nyomán létrejövő pukli nem szépséghiba, szakszerűen nem lehetséges a javítása. Az ilyen gumiabroncs használatával a saját életet veszélyezteti, ezért forduljon vele mihamarabb szakemberhez!