A Consumer Reports egy régebbi felmérése szerint a hibrid kocsik alapvetően megbízhatóak, és nem kockáztatunk azzal, ha ilyet veszünk egy hagyományos helyett. Mi több! A hibridekben elektromos hajtáslánc is működik, ezért a belső égésű motor nem terhelődik, kopik annyira. Persze az időszakos szerviz ettől még ezeknél a kocsiknál is ugyanolyan fontos, de a meghibásodási lehetőségek csekélyebbek.
A hibridekre specializálódni kell
A belső égésű motorral szerelt autók javításának sokszor még otthon is nekiveselkednek az autósok, ám a hibridekkel ezt már nem lehet csak úgy megtenni. Sokkal komplexebb a kialakításuk, mint hagyományos társaiké, ráadásul az akkumulátoros hibridekhez hozzányúlni akár még életveszéllyel is járhat, ha helytelenül piszkáljuk meg a rendszert. Nem hogy otthon nem lehet őket szerelni, de bizony még jó néhány szerviz sem vállalja a hibrideket – külön kell rájuk specializálódni. Persze olyan műhelyt biztosan nem fogunk találni, mely kizárólag a hibridjavítással foglalkozik. A hibrideket is fogadó autószervizek garantáltan rendelkeznek olyan speciális műszerekkel és szerszámokkal, melyek elengedhetetlenek az elektromos rendszer javításához, karbantartásához.
Ezek is igénylik az átlagos szervizelést
Az, hogy alapvetően megbízhatóak a hibrid járművek, még nem azt jelenti, hogy ne igényelnek a rendszeres karbantartást. Mivel ezekben is ugyanúgy található egy belső égésű motor, ezért szükség van motorolaj cserére is. A hibrid autókba 0W-20-as viszkozitású olajat szoktak ajánlani a szerelők, mivel ez még -35 Celsius fokig bírja gond nélkül járatni a motort. Elfogadhatóak lehetnek még az 5W30-as viszkozitásúak is, melyek -30 Celsius fokig bírják a kiképzést. Általánosságban a 10-15 000 kilométeres olajcsere intervallumot szoktak javasolni a gyártók, márkától függően. Kilométertől függetlenül pedig évente minimum egyszer ajánlott megejteni.
Az időszakos szervizek alkalmával nem csak a motorolajat kell újra váltani, de meg kell nézetni a szűrőket, fékeket, gyújtás alkatrészeket, stb. is, ugyanúgy, mint a hagyományos kocsiknál. A hibridek mellett szól azonban, hogy a fékalkatrészeik, fékbetétek, féktárcsák jóval strapabíróbbak, mint a belső égésű autóké – persze csak akkor, ha megfelelő a vezetési stílusunk. Azért is fontos a normál hibridekben a fékalkatrészek állapota, mert nem csak a motor, hanem a regeneratív fékrendszer is tölti vissza az akkumulátort. Utóbbi állapota a belső égésűekhez viszonyítva a hibrideknél extra figyelmet követel. Használt hibrid autóknál 2 évente szokták ajánlani a teljes, akkumulátort is magában foglaló átvizsgáltatást, melynek során az akkumulátorcsomag hűtését is ellenőrzik. A vizsgálathoz speciális diagnosztikai műszereket alkalmaznak, melyek egy számítógéppel kooperálva leolvassák, hogy mekkora a különböző akkumulátor-blokkok ellenállása, feszültsége. Az optimális értékek hibridtípustól függnek, viszont, ha megemelkedik az ellenállás, azt jelenti, a blokk felett bizony már eljárt az idő, esetleg zárlat keletkezett a mechanizmusban.
Már jó néhány éve terjednek a hibrid kocsik, így az eddigi tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy nagyon jól bírják a gyűrődést a hibrid akkumulátorok, melyekre a gyártók külön garanciát is adnak egy új modell vásárlásakor – adott kilométerre vagy időtartamra vonatkoztatva. Ha használt hibrid autó vásárlásán töröd a fejed, akkor még az adásvételi aláírása előtt vizsgáltasd meg egy olyan szervizben a kiszemelt áldozatot, amelyben rendelkeznek a kellő műszerekkel és szakértelemmel hozzá.