A motor forgó mozgását nem csak arra használjuk, hogy mozogjon az autó, hanem sok más alkatrész működtetésére is. A generátor vagy éppen a klímakompresszor is innen kapja az energiát. Ahhoz, hogy két forgó alkatrész között összeköttetést biztosítsunk, kapcsolatot kell teremtenünk, ennek egyik módja a szíjhajtás. Ismerkedjünk meg közelebbről a hosszbordás szíjjal.
Hogyan működik?
A szíjhajtásra azért van szükség, mivel ezek a berendezések hiába vannak a motorhoz szerelve, nem egy tengelyen futnak a motor főtengelyével, ezért egy szíjjal vannak összekötve vele. A segédberendezések szíjtárcsáinak méretével szabályozható az átvitt fordulatszám és nyomaték. Az áthajtásra használt szíjakat ékszíjaknak nevezzük, nevét a kialakításának alakjáról kapta. Az alkatrésznek sokszor hatalmas hőmérsékletet, és brutális erőhatásokat kell kibírnia, emiatt manapság a kereszt-, és hosszbordás szíjakat alkalmazzák. Az általános szabvány szerint a szíj vastagsága hat milliméter, míg a rajta lévő bordáknak 4,6 milliméteresnek kell lenniük. Ennek elégnek kell lennie, hogy elbírja éveken keresztül azt az iszonyatos terhelést, amire tervezték. A keresztbordás szíjak lényege, hogy biztosítsák, hogy a motor vezérműtengelye és a főtengelye tökéletes szinkronban legyen. A hosszbordás szíjon a bordák a szíj megvezetésére szolgálnak, hogy az ne essen le a hajtó-, vezető fogaskerekekről. Fontos a szíj megfeszítése is, csak akkor tud megfelelően működni, ha folyamatos a feszessége, az erre a célra kitalált feszítő elem valamelyest tud ezen korrigálni, ha veszítene ebből a szíj. A várható csereperiódusa nagyjából ötvenezer kilométernél kezdődik. Hiába készül acélszálak, gumikeverék és szövetszálak egyvelegéből, a tartósságát nem tudja korlátlan ideig megőrizni.
Ne halogassuk a szíj cseréjét!
Mivel a szíj leginkább gumit tartalmaz, ezért számítanunk kell rá, hogy elöregszik az anyaga, emiatt pedig, abban az esetben, ha nem cseréljük időben, akkor számíthatunk rá, hogy elszakadhat, és óriási rombolást végez a motortérben. Az éves szervizek alkalmával ezért érdemes szemrevételezéssel leellenőrizni az alkatrészt, ha nem megfelelő az állapota, vagy valahol szakadást vélünk rajta felfedezni, akkor azonnal cserélni kell. Ha nem így teszünk, akkor azt kockáztatjuk, hogy bármikor megadja magát. A szíj viszont erőteljesen meg van feszítve, a motor használata közben pedig forog is, ezért a szakadás után ostorként fog csapódni a környező alkatrészek felé, hogy elvezesse a felgyülemlett feszültséget. Ami pedig az útjába kerül, azt károsíthatja, tönkreteheti, a végeredmény pedig hatalmas javítási költségeket eredményezhet. Ezért rendkívül fontos a folyamatos ellenőrzés, és az időnkénti csere. A legtöbb szerelőműhely akkor is javasolja a cserét nagyjából ötvenezer futott kilométerenként, ha nem látható a hosszbordás szíjon szemmel látható elváltozás, vagy sérülés. Ennek a legnagyobb oka, hogy ritkán történik hosszabb elhasználódási folyamat, a legtöbb esetben, látszólag egyik pillanatról a másikra történik a baj. Ha pedig szerencsétlenségünkre valóban megtörtént, akkor a legjobb, amit tehetünk, hogy azonnal leállítjuk az autó motorját, így minimalizálva az esetleges további sérülések kialakulásának kockázatát a motortérben. Ha félreálltunk, akkor pedig hívjunk egy autómentőt, és vitessük el a kocsit a szervizbe, hogy fel tudják mérni a károkat.