Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Milyen károkat okozhat, ha elszakad a hosszbordás szíj?

A motor forgó mozgását nem csak arra használjuk, hogy mozogjon az autó, hanem sok más alkatrész működtetésére is. A generátor vagy éppen a klímakompresszor is innen kapja az energiát. Ahhoz, hogy két forgó alkatrész között összeköttetést biztosítsunk, kapcsolatot kell teremtenünk, ennek egyik módja a szíjhajtás. Ismerkedjünk meg közelebbről a hosszbordás szíjjal.

Hogyan működik?

A szíjhajtásra azért van szükség, mivel ezek a berendezések hiába vannak a motorhoz szerelve, nem egy tengelyen futnak a motor főtengelyével, ezért egy szíjjal vannak összekötve vele. A segédberendezések szíjtárcsáinak méretével szabályozható az átvitt fordulatszám és nyomaték. Az áthajtásra használt szíjakat ékszíjaknak nevezzük, nevét a kialakításának alakjáról kapta. Az alkatrésznek sokszor hatalmas hőmérsékletet, és brutális erőhatásokat kell kibírnia, emiatt manapság a kereszt-, és hosszbordás szíjakat alkalmazzák. Az általános szabvány szerint a szíj vastagsága hat milliméter, míg a rajta lévő bordáknak 4,6 milliméteresnek kell lenniük. Ennek elégnek kell lennie, hogy elbírja éveken keresztül azt az iszonyatos terhelést, amire tervezték. A keresztbordás szíjak lényege, hogy biztosítsák, hogy a motor vezérműtengelye és a főtengelye tökéletes szinkronban legyen. A hosszbordás szíjon a bordák a szíj megvezetésére szolgálnak, hogy az ne essen le a hajtó-, vezető fogaskerekekről. Fontos a szíj megfeszítése is, csak akkor tud megfelelően működni, ha folyamatos a feszessége, az erre a célra kitalált feszítő elem valamelyest tud ezen korrigálni, ha veszítene ebből a szíj. A várható csereperiódusa nagyjából ötvenezer kilométernél kezdődik. Hiába készül acélszálak, gumikeverék és szövetszálak egyvelegéből, a tartósságát nem tudja korlátlan ideig megőrizni.

Ne halogassuk a szíj cseréjét!

Mivel a szíj leginkább gumit tartalmaz, ezért számítanunk kell rá, hogy elöregszik az anyaga, emiatt pedig, abban az esetben, ha nem cseréljük időben, akkor számíthatunk rá, hogy elszakadhat, és óriási rombolást végez a motortérben. Az éves szervizek alkalmával ezért érdemes szemrevételezéssel leellenőrizni az alkatrészt, ha nem megfelelő az állapota, vagy valahol szakadást vélünk rajta felfedezni, akkor azonnal cserélni kell. Ha nem így teszünk, akkor azt kockáztatjuk, hogy bármikor megadja magát. A szíj viszont erőteljesen meg van feszítve, a motor használata közben pedig forog is, ezért a szakadás után ostorként fog csapódni a környező alkatrészek felé, hogy elvezesse a felgyülemlett feszültséget. Ami pedig az útjába kerül, azt károsíthatja, tönkreteheti, a végeredmény pedig hatalmas javítási költségeket eredményezhet. Ezért rendkívül fontos a folyamatos ellenőrzés, és az időnkénti csere. A legtöbb szerelőműhely akkor is javasolja a cserét nagyjából ötvenezer futott kilométerenként, ha nem látható a hosszbordás szíjon szemmel látható elváltozás, vagy sérülés. Ennek a legnagyobb oka, hogy ritkán történik hosszabb elhasználódási folyamat, a legtöbb esetben, látszólag egyik pillanatról a másikra történik a baj. Ha pedig szerencsétlenségünkre valóban megtörtént, akkor a legjobb, amit tehetünk, hogy azonnal leállítjuk az autó motorját, így minimalizálva az esetleges további sérülések kialakulásának kockázatát a motortérben. Ha félreálltunk, akkor pedig hívjunk egy autómentőt, és vitessük el a kocsit a szervizbe, hogy fel tudják mérni a károkat.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.05.20-án ZÁRVA tart. 2024.05.21-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata