Autónk üzemzavara nyilvánvalóan sosem jön jól, de az otthontól távol kifejezetten kellemetlen tud lenni, ha lerobban a verda. Egy kis elővigyázatossággal viszont jelentősen redukálható a meghibásodás rizikója, amivel nem mellékesen egy rakat pénzt is megspórolhatunk, mert egy autómentés nem éppen a legolcsóbb szolgáltatás. Ha szeretnénk magunkat megkímélni egy csomó felesleges idegeskedéstől, akkor fordítsunk energiát kocsink karbantartási műveleteire! De vajon mik is ezek?
Mik a legalapvetőbb üzemben tartási procedúrák?
Elsőkörben említsük meg a biztonság szempontjából talán legnélkülözhetetlenebb összetevőt, a fékrendszert. Egy elkopott féktárcsán, vagy egy elégtelen fékfolyadék szinten nagyon sok múlhat. A fékek kopását jelző csikorgó hangeffekt valószínűleg senkinek nem ismeretlen, ha ilyet tapasztalunk, akkor ne hezitáljunk, igenis aktuális a fékek cseréje. A fékfolyadék állapota az egész fékberendezés üzemét meghatározza, a felpuhuló fékpedál megbízhatóan árulkodhat egy csere időszerűségéről. Szorosan ide kapcsolódik a futómű és az abroncsok állapotának rendszeres és gyors csekkingje is. Gyakori távolsági használatnál abszolút kardinális kérdés az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata az optimális nyomás értékekkel. Megemlíthetjük a gumik kapcsán a profilmélység topikját is, ne engedjük a kritikus kopási mm-szint alá! Lényeges elem a motorolaj kérdésköre is, ugye nívópálca, letöröl, bedug, kihúz, ellenőriz, hogy a szint a rögzített minimum és maximum között található-e, amennyiben nem, akkor rá kell tölteni. Figyeljünk rá, hogy gyakori távolsági autóutakkal megspékelt léthez tartsunk magunknál 1-2 liter motorolajat, hogy gond esetén könnyen orvosolhassuk a problémát. A szükséges mustra alapelemei közé tartozik a világítás folyamatos kontrollja is, és ne feledkezzünk meg a tartalékizzó készletről se, ami kötelező tartozéka amúgy az autónknak. Az akkumulátor is az audit része egy ilyen élethelyzetben, a töltöttségi szint mellett néha érdemes ránézni az aksira csatlakozó sarukra is. És ha már ennyit megyünk, akkor nem árt beszerezni egy bikakábelt sem, jól jön, ha mégis egy kis töltést kell kölcsönöznünk az út folyamán. Ajánlott a revíziót kiterjeszteni a hűtővíz, az ablaktörlő lapátok, ablakmosó folyadék és esetleg a vezérműszíj kontrolljára is.
Mi a kötelező elemek lajstroma?
- Elakadásjelző háromszög
- Egészségügyi doboz
- Tartalék izzók
- Vontatókötél
- Láthatósági mellény
- Pótkerék
Ezek mellett nem baj, ha alaposan felszerelkezünk tartalék olajjal, hűtővízzel, ablakmosóval, üzemanyaggal, a már említett bikakábellel, kerékkulccsal és emelővel is – ki tudja, jobb félni, mint megijedni.