Egyre több az elektromos autó az utakon, így nem csoda, hogy mi is úgy döntöttünk, hogy a legutóbbi autócsere alkalmával egy villanyautó mellett tesszük le a voksunkat. Nyáron nem is volt vele semmi gond, de közeledik a tél. Milyen változások lehetnek a villanyautónál a hideg időben? Mire kell odafigyelnünk ebben az időszakban?
Mire figyeljünk télen?
Mivel korábban robbanómotoros autót használtunk, így nem jövünk zavarba, ha jön a tél, hiszen az elektromos autót sem árt felkészíteni a hűvös időre. Kevesebb a dolgunk, nem kell a hűtőfolyadékkal bajlódnunk, de természetesen hét fok alatti hőmérsékletnél már felrakatjuk a téli abroncsokat, és a szélvédőmosó tartályába is olyan ablakmosót teszünk, amely ellenáll a reggeli fagyoknak. Más szempontból viszont több előrelátást igényel ősztől-tavaszig a villanyautó használata. A hagyományos kocsi esetén nem kell aggódnunk az üzemanyag miatt, néhány kilométeren belül találunk egy benzinkutat, és fel tudjuk tölteni a tartályt, majd nyugodtan folytathatjuk az utunkat. Télen persze kevésbé hagyjuk lefogyni, nehogy egy baleset miatti várakozás során kifogyjon a tank, mi pedig ott maradjunk fűtés nélkül az autóban. Az elektromos járművek esetében ezt ma még nehezebb megoldani. Elsősorban azért, mert manapság még Magyarországon sokkal kevesebb helyen lehet tölteni a villanyautót, mint tankolni a robbanómotorost, bár ez a szám is folyamatosan nő. Másodsorban pedig azért mert télen csökkenhet a hatótávolság az elektromos autók esetében. A kocsi akkumulátora eleve veszít valamennyit hatékonyságából évről-évre, a hideg időben viszont jelentősen lecsökkenhet a maximálisan megtehető távolság, még teljesen feltöltött elemmel is. Ráadásul az akkumulátor feltöltése is több időt vehet igénybe a hideg miatt.
Mi a megoldás?
Az elektromos autók akkumulátora a nyári időszakhoz képest, akár húsz-huszonöt százalékkal is kevesebb távolság megtételére lehet alkalmas a téli hónapokban. Sőt, extrém hidegben, mínusz tíz fok alatt, ez a szám akár a negyven százalékot is elérheti, bár szerencsére ez Magyarországon elég ritka. Ezt tovább csökkentheti a fűtés használata. Megijedni persze nem kell, ahhoz, hogy a szokásos napi rutinunk szerint elguruljunk a munkahelyükre, vagy elrendezzük a heti bevásárlást, a villanyautó töltöttsége bőven elegendő lehet. Ha viszont meg szeretnénk látogatni a távol élő családtagunkat, vagy egy hosszabb utazást tervezünk, akkor sokkal jobban át kell gondolnunk az utat, mint azt nyáron tennénk. Töltsük fel teljesen az akkumulátort, majd keressük meg az útba eső töltőállomásokat. Lehetőség szerint sokkal sűrűbben álljunk meg, mint azt tennénk a melegebb időszakokban, ne hagyjuk kritikus szintig lecsökkenni a töltöttséget. Kalkuláljunk vele, hogy jóval hosszabb lesz a menetidő a megszokottól, hiszen az akkumulátor feltöltése is több időt fog igénybe venni a hidegben, ráadásul valószínűleg más is hasonlóképpen gondolkodik, mint mi, így nem kizárt, hogy várakoznunk kell, ha tölteni szeretnénk az autót. A hideg idő egy másik dologra is hatással lehet az elektromos autók esetében, méghozzá arra, hogy megnövekedhet a fékút. A villanyautók töltési teljesítménye ugyanis a regeneratív fékezés hatékonyságában is eltérhet a megszokottól. A fékenergiát a zord időben nem tudja az akkumulátor az optimális mértékben visszanyerni, ami miatt kevésbé lassulhat az autó, amire ha nem készülünk fel, az balesethez vezethet. De semmi gond, ha odafigyelünk, nem lehet gond, mindössze gyakrabban kell használni a fékpedált.