Mi a feladata az önindítónak? Honnan nyer energiát ez az alkatrész? Hol található az önindító az autóban? Milyen jellegű hibák jelentkezhetnek az eszköz esetében? A meghibásodás esetén milyen hangok hallhatóak a motortér felől? Ha nem indul az autó, honnan lehet tudni, hogy nem az akkumulátorral, hanem az önindítóval van gond? Mutatjuk a válaszokat!
Mi a feladata az önindítónak? Honnan nyer energiát ez az alkatrész?
A belső égésű motoroknak külső segítségre van szükségük ahhoz, hogy beinduljanak. A motorblokkra szerelt önindító ebben nyújt támaszt. Az önindító lényegében a gépjármű beindításáért felel, az indítás enélkül az alkatrész nélkül nem lehetséges. Tulajdonképpen egy kis villamos segédmotor, amelynek működését az autó akkumulátora teszi lehetővé. Ez az alkatrész lényegében az indítórendszer egyik legösszetettebb eleme. Az önindító helye autótípusonként eltér. Hogy néz ki a folyamat? A slusszkulcs elfordulását követően a gyújtáskapcsolón keresztül energia továbbítódik az önindítóban levő elektromágnesek felé. Ekkor egy apró fogaskerék, az önindító meghajtóhajtókereke összekapcsolódik a motor fogaskoszorújával és megforgatja a motor főtengelyét. Amint elindul a motor, az önindító befejezi a munkáját. Ehhez a feladathoz az önindító az akkumulátorból nyeri a szükséges energiát. A felvázolt folyamattal forgatja meg a gépjármű erőforrását az önindító. Gondot okozhat, ha a slusszkulcsot nem engedjük vissza a motor beindulását követően, ilyenkor a beindult motor „visszahajtja” az önindítót ami akár komoly meghibásodást is okozhat.
Milyen jellegű hibák jelentkezhetnek az önindító esetében?
Az önindító ritkán hibásodik meg, azonban előfordul, hogy bizonyos elemei cserére szorulnak. Ilyen elem lehet az önindító tengelypersely, a mágnestekercs és a fogaskerék. Milyen jelek utalhatnak a meghibásodásra? Zümmögő, kattanó vagy súrlódó hang jelentkezik a slusszkulcs elfordítását követően a motortérből. A meghibásodás esetén mindenképpen fel kell keresni egy szervizt. Csak a kellő tapasztalattal rendelkező szakemberek tudják megállapítani, hogy melyik elem szorul cserére. Előfordulhat, hogy az önindító ment tönkre, ilyen esetben az egész alkatrészt cserélni kell. A hiba megjelenését akár a szénkefék kopása, beszennyeződése és elhasználódása is okozhatja. Meghibásodás esetén elektronikai gondok is lehetnek a háttérben, például tápvezeték-szakadás, illetve a forgórész tekercselésének kiégése. Olykor az önindítóházat ért mechanikai sérülés okozza a problémát. Amennyiben indítási gondok jelentkeznek, érdemes ellenőrizni az önindító relét, hiszen előfordulhat, hogy oxidálódnak a kontaktjai. Továbbá az is gondot okozhat, ha nem jól kerültek rögzítésre a szénkefék, illetve a különféle vezetékek csatlakozásai. Ha nem indul az autó, honnan lehet tudni, hogy nem az akkumulátorral, hanem az önindítóval van gond? Az ellenőrzés nem bonyolult. Csupán fel kell kapcsolni a fényszórót. Ha a fénye rövid időn belül gyengülni kezd, akkor az akkumulátorral van gond. Amennyiben nem gyengül a fény, meg kell próbálni indítózni. Ha eközben nem romlik a fényerő, és nem teker a motor, akkor nem kap elegendő áramot az önindító. Amennyiben elhalványul a fényerő, és nem indul a motor, akkor nagy valószínűséggel gond van az önindító alkatrészeivel.