A mai szabályozás szerint Magyarországon kettő évre kapnak az autók érvényes forgalmi engedélyt, persze a kormány ezt megváltoztathatja, gondoljunk csak a pandémia miatt kitolt határidőkre. Akármennyi idő is telik el két vizsga között, a mi feladatunk, hogy biztosítsuk, hogy az autónk megőrizze azt az állapotát, hogy a következő szemle alkalmával se ütközzön problémába a forgalomba helyezése.
Fontos az autó állapotának megóvása
Minden autónál szükség van a folyamatos karbantartásra, az évente egyszer-kétszer elvégzett nagyobb szervizre. Figyeljünk a határidők betartására, ne húzzuk az előírt időn túl az olajcserét, ne halogassuk az esetleges javításokat. Télen-nyáron az évszaknak megfelelő abroncsokkal közlekedjünk. Figyeljünk az autóban lévő folyadékok állapotára, ellenőrizzük időnként a hűtőfolyadék és a motorolaj minőségét és mennyiségét. Ha betartjuk ezeket az apróságokat és szerencsésen elkerüljük a baleseteket, akkor jó esélyünk van rá, hogy mindenféle előzetes szerelés, javítás nélkül, könnyedén átcsúszik az esedékes műszaki vizsgán az autó. Biztosra ugyanakkor nem mehetünk: egyrészt az autó folyamatosan korosodik, ezáltal évről-évre kopottabb alkatrészekkel tud begurulni a vizsgaállomásra, másrészt az Európai Unió folyamatosan szabályozza, szigorítja a károsanyag kibocsátás maximálisan megengedett szintjét, emiatt egyre nehezebb egy-egy idősebb autó számára a vizsga sikeres megugrása, még ha rájuk kevésbé szigorú feltételek is vonatkoznak, mint az újabb gyártású kocsikra. Ha biztosra akarunk menni, és elkerülni, hogy ne a műszaki vizsgán derüljön ki az esetleges probléma, akkor érdemes előtte átnézésre, felkészítésre vinnünk a járművet a szervizbe.
Felkészítés a műszaki vizsgára
Mielőtt időpontot kérnénk a műszakira, készíttessük fel a kocsit az autószerelő műhelyben. Néhány óra alatt kívül-belül átnézik az autót. Megvizsgálják a karosszériát, amin maximum kisebb sérülés, karcolás a megengedett, de nem lehet rajta nagyobb horpadás. Leellenőrzik a kipufogórendszert, ahol minimális korrózió még elmegy, de ha sérülés vagy lyuk van rajta, akkor javítani kell a vizsga előtt. A szélvédő sérülése sem megengedett, ha repedés van rajta, vagy olyan kőfelverődés, ami bármilyen mértékben befolyásolja a sofőrt a kilátásban, akkor meg fog bukni az autó a műszakin. A gumiabroncsok állapotfelmérése sem maradhat el, a profilmélység nem lehet kisebb, mint 1,6 milliméter, és az sem megengedett, hogy egy autón különböző mintázatú gumik legyenek, mint ahogy az sem, hogy ne az előírt kerékméretnek megfelelő tappancsokkal legyen felszerelve a kocsi. Fontos, hogy minden „hozzávalóval” rendelkezzen a gépjármű: a tükrök, a kilincsek, a lámpák, ablaktörlő lapátok megléte elengedhetetlen. Az autó belső terében is találhatóak olyan elemek, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a gépjármű megkapja a forgalomba helyezéshez szükséges engedélyt. A stabil ülések és a működőképes biztonsági övek nélkül nincs biztonságos közlekedés, és természetesen sikeres műszaki vizsga sem. Az autónak rendelkeznie kell a kötelező tartozékokkal: az elakadásjelző háromszög és az elsősegély csomag, a pótkerék meglétének ellenőrzése sem maradhat el. Ha a legutóbbi műszaki vizsga óta valamilyen szándékos változtatás került az autóra, akkor arról be kell szereznünk a hatósági igazolást: egy új lámpatest, egy díszítőelem, bármilyen tuning vagy éppen egy vonóhorog felszerelését mind-mind igazolnunk kell a hatóság által kiállított papírokkal.