A katalizátorok eltávolítják a káros elemeket az autók kipufogógázaiból azáltal, hogy a füstöt bizonyos fémes közegen, például platinán, ródiumon és palládiumon keresztüli áthaladásra késztetik, amely semlegesíti a méreganyagokat és viszonylag biztonságos összetevőkre bontja azokat. A konverter teljes háza rozsdamentes acélból készül, úgyhogy ezek a drága fémek meglehetősen költséges berendezéssé teszik a katalizátort. Míg a legtöbb autó csak egy katalizátorral rendelkezik, tudnod kell, hogy néhányhoz kettő is tartozik. A kettős kipufogórendszerrel szerelt járgányok gyakran két katalizátorral integráltak – egy-egy minden csőkészlethez. De vajon ez miért van így?
Miért van egyes autókban több katalizátor?
A katalizátorok a belső égésű motorok károsanyag-kibocsátásának csökkentésére használt eszközök. Sok autó alapfelszereltsége egy katalizátor. Egyes autók több katalizátorral is rendelkezhetnek, hogy megfeleljenek a károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A katalizátorok olyan katalizátorként funkcionáló anyagokat használnak, jellemzően platinát, palládiumot vagy ródiumot, amelyek kémiai reakciót váltanak ki a motor által kibocsátott mérgező anyagokkal. Ez az interakció semlegesíti a méreganyagokat, lehetővé téve számukra, hogy biztonságosan kijuthassanak a légkörbe. Ugye a szabványos autók egy kipufogórendszerrel rendelkeznek, amelyek elvezetik a motor égéséből keletkező kipufogógázokat. A legtöbb kipufogórendszer egy katalizátorral együtt működik. A kettős kipufogórendszerrel rendelkező autók viszont két katalizátorral rendelkeznek, egy-egy a két csőkészletből származó károsanyag-kibocsátások semlegesítésére. Ennek az oka a szigorúbb emissziós szabványoknak történő megfelelés, amelyek megkövetelik a toxikus kibocsátás további semlegesítését. Az ilyen rendszerekben az egyik katalizátor a szabványos konverter funkciókat látja el, a másik pedig egy kémiai keveréket bocsát ki, amely semlegesíti a visszamaradt káros méreganyagokat, mielőtt azok kiürülnének.
Miért van erre szükség?
Az autóvezetés során keletkező kipufogógázok halmaza az egyik legnagyobb szennyezési forrás, amelyet az emberiség okoz mindennapi életében. Az autók kipufogógázainak számos mérgező összetevője több szinten is negatívan hat a környezetre, helyi és globális szinten egyaránt. A koromrészecskéket, szénhidrogéneket, kén-oxidokat, nitrogén-oxidokat, szén-monoxidot és szén-dioxidot tartalmazó vegyület veszélyes hatással van a növényekre, az állatokra és az emberekre is. A legfőbb veszélyes szénhidrogének egyike a benzol, amely rákot okozhat, a másik pedig a policiklusos aromás szénhidrogén (PAH), amely különféle mérgező formában jelenhet meg. Hasonlóképpen, a koromrészecskék gátolhatják a légzést, károsíthatják a tüdőszöveteket és rákot okozhatnak, miközben lehetetlenné teszik a növények fotoszintetizálását, a fény energiává alakítását. A szén-dioxid pedig hozzájárul a globális klímaváltozáshoz: megköti a hőt a légkörben, és üvegházhatást kelt, ami hozzájárul a Föld légkörének felmelegedéséhez, széleskörű klímaváltozást okozva. Az autók kipufogógázának negatív hatásainak csökkentésére tett erőfeszítések közé tartozik a járművezetők számának csökkentése alternatív közlekedés biztosításával, valamint a járművek hatékonyságának javítása. Ennek egyik opciója a két katalizátorral integrált kipufogórendszer is. Ez emelt hatékonysággal csökkenti a szénhidrogén alapú fosszilis tüzelőanyagok autókban történő elégetése során keletkező káros szennyeződések mennyiségét: körülbelül 87 százalékkal csökkenti a szénhidrogén-kibocsátást, 85 százalékkal a szén-monoxid-kibocsátást, és 62 százalékkal a dinitrogén-oxid kibocsátást a jármű várható élettartama során.