Az autógumik rotációja, vagyis a jármű abroncsainak rutinszerű áthelyezése meghatározott minták szerint elölről hátra vagy éppen a másik oldal egyik státuszába, az abroncs karbantartásának és biztonságának fontos tényezője. Ezenkívül pedig nem árt, ha tudod, hogy ez a rotálás tulajdonképpen ahhoz is szükséges, hogy a gumiabroncsokra érvényes garancia hatályban maradjon. Olvass tovább, ha szeretnél többet megtudni arról, hogy mi is a gumik pozíciójának periodikus cserélgetése, miért számítanak az abroncsok forgási mintái, valamint mi a saját járműved igény szerinti rotációs rajzolata. Tarts velünk!
Mi az az abroncs rotálás?
A gumiabroncs forgatása azt jelenti, hogy a járművön minden egyes gumiabroncs helyzetét időszakonként megváltoztatjuk. A gumiabroncsokat a jármű gyártója által javasolt módon, vagy 8-10 ezer kilométerenként érdemes váltogatni, talán a legcélszerűbb az olajcseréhez igazítani az időpontot. Ez a procedúra egyébként kiváló lehetőségként szolgál arra vonatkozóan is, hogy szemrevételezéssel megvizsgáld, hogy nem sérültek-e a gumik, hogy csekkold a légnyomásukat, hogy ellenőrizd a futófelület mélységét, és csinálj egy kiegyensúlyozást, ha bármilyen vibrációt észlelnél.
Miért fontos a gumik pozíciójának rendszeres időközönkénti váltogatása?
Számos oka van annak, hogy a gumiabroncsok forgatása a szokásos gumiabroncs-ápolási rutin fontos részévé vált. Először is, a gumiabroncsok rutinszerű váltogatásával a kopás egyenletesen oszlik el mind a négy abroncson, és a futófelület élettartama ezáltal maximalizálódik. Ennek az az oka, hogy a jármű kerekeinek minden egyes pozíciója más és más típusú abroncs igénybevétellel jár együtt. Példának okáért az elsőkerék-hajtású járművek elején lévő abroncsok nagyobb hányadát veszik fel a kanyarodáshoz, gyorsításhoz és fékezéshez szükséges nyomatékból és súrlódásból, és ez nyilvánvalóan az abroncs nagyobb mértékű kopásához vezethet. Különösen fontos az új gumiabroncsok ciklikus elforgatása, mert a friss gumi futófelülete érzékenyebb az egyenetlen kopásra. Másodszor, a futófelület egyenletes kopása egyenletesen tartja a gumiabroncsok mintázat-mélységét is, ami elősegítheti, hogy a tapadás és a kezelhetőség kiegyensúlyozott maradjon mind a négy gumin. Ez javítja a kanyarodási és fékezési teljesítményt, és összességében biztonságosabbá teszi a járműhasználatot. Végül, de nem utolsó sorban, ha autód összkerékhajtásos, az egyenletesen kopott gumiabroncsok csökkentik a hajtáslánc feszültségét, mérsékelve ezzel a drága hajtáselemek amortizációját.
Milyen gumiabroncs forgási mintát használjak?
Ez a használt gumiabroncs típusától függ, illetve attól, hogy a kocsi első, hátsó vagy négykerék-meghajtású, a gumiabroncsok forgásirány jelöléssel rendelkeznek vagy sem, továbbá, hogy a gumiabroncsok azonos méretűek-e a jármű elején és hátulján. Egységes méretű és nem forgásirányos abroncsok esetén, a négykerék vagy hátsókerék-hajtású járműveknél a hátsó keresztminta javasolt: a hátsó abroncsokat az első tengelyre mozgatják, és a jármű ugyanazon oldalán tartják, míg az első abroncsokat a hátsó tengely ellentétes oldalaira helyezik fel. Elsőkerék-hajtású járművekhez, például könnyű teherautókhoz és szedánokhoz az X-minta koncepciója ajánlott: minden abroncsot átlósan mozgatnak, ami azt jelenti, hogy az abroncsok az egyik tengelyről az ellenkezőre váltanak, valamint áthelyezik őket egyik oldalról a másikra. Van egy másik bevett minta is az elsőkerék-hajtású járművekhez, és az igazság az, hogy ez a gyakoribb metódus: az első tengely abroncsai közvetlenül hátra, míg a hátsó abroncsok átlósan felfelé, az első tengely ellentétes oldalára kerülnek, és ezt hívják első keresztmintának. Na, nálad melyik lesz a nyerő?