A rossz guminyomással járó autók eszik az abroncsot, egyben az üzemanyagot is, ráadásul balesetveszélyt okozhatnak a rossz irányíthatóságuk miatt. Ezért éri meg utánanézni, hogy az adott kocsihoz mi a megfelelő nyomásérték, majd rendszeresen ellenőrizni a kerekeket.
Szemmel látható problémák
Egy autó esetében az abroncsok minőségének legalább olyan jelentős hatása van működésre, mint a guminyomásnak. Ezzel azt akartuk bemutatni, hogy hiába tökéletes és jó minőségű az abroncs, túl kevés, vagy éppen túl sok levegővel nem biztos, hogy jól „viselkedik” majd az úttesten. A helyes guminyomás beállításáról az alapokat mindenképpen érdemes elsajátítani, és ezt az adatot illik rendszeresen ellenőriznie a tulajdonosoknak. Itt nem kell ördöngösségre gondolni: sokszor már szemmel jól látható, ha valamelyik gumi lapos, de a benzinkutakon mérni is tudjuk ezt az adatot.
Pazaroljuk az üzemanyagot
Alapértéknek valószínűleg sokan hallották már a 2,2 bart, ami helyes, hiszen legtöbbször valóban ez az elvárt guminyomás, ám nem mindig. Ezt például leginkább a nyári időszakra szokták megállapítani, télen 0,2 barral magasabb érték az optimális. A megfelelő nyomást megadják az autógyártók, rá lehet kérdezni a gumisnál, gumicsere alkalmával, de az interneten több táblázat is található, amely alapján megnézhetjük, a mi autónkhoz melyik a megfelelő adat. Ez egyébként azért is fontos, mert a nem megfelelő guminyomás elképesztő mennyiségű benzin és dízel elpazarolásával jár, azt pedig a pénztárcánk bánja. Csak hogy érzékeljük ezt az adatot: Európában évente legalább kétmilliárd liter üzemanyagról beszélünk. Ráadásul a túl lapos, esetleg túl kemény gumi a kopására is rossz hatással lesz, hamarabb kell cserélnünk, ami szintén pluszkiadást jelent. Pedig csupán rá kellett volna szánni egy kis időt, meghatározni a helyes értéket, majd azt olykor ellenőrizni autónk abroncsain.
Nő a durrdefekt esélye
A legtöbb sofőrre az alacsony abroncsnyomás jellemző. „Kicsit lapos, de jó az még, majd a jövő héten fújok bele…” – mondják sokan. Minden így megtett kilométerrel ártunk a gumifelületnek, és pazaroljuk az üzemanyagot. Ráadásul romlik az autó úttartása, nehezebb lesz irányítani a járművet, ami kellemetlenségekkel járhat, emellett nő a durrdefektek esélye. A túl magas nyomás sem megfelelő: ilyenkor a kerék kisebb felülete érintkezik az úttesttel, ez pedig szintén csökkent a tapadáson, emiatt nő a fékút. A lényeg: mindig ellenőrizzük a kerekeket, és törekedjünk a megfelelő guminyomásra. Nem csak kocsinknak, magunknak is jót teszünk ezzel.