Miből áll egy időszakos autó átvizsgálás?

Miből áll egy időszakos autó átvizsgálás?

Autónk rendszeres szervizeltetése nem csak a járműnek fontos, hanem nekünk, tulajdonosoknak is. Fontos, hogy odafigyeljünk rá, és ismerjük annyira autónkat, hogy tudjuk, milyen műveletekre kell figyelmet fordítani. Ha nem tudjuk pontosan, mi zajlik egy kötelező szerviz során, úgy esetleg a szerelő, szerviz visszaélhet a helyzettel, és plusz költségek merülhetnek fel egy esetleges utólagos karbantartás miatt. Érdemes a kocsi szervizkönyvét is pontosan vezetni, hogy eladáskor több pénzt kapjunk érte!

Időszakos szerviz esedékessége

Az autók szerviz intervallumát futásteljesítményben (kilométer) vagy időben szokás kifejezni. Ha valamelyik elérkezik, úgy a gyártó által megszabott kötelező karbantartási műveleteket el kell végezni a kocsin. A modellek modernizálásával az időszakos szerviz esedékessége is egyre hosszabbodik. A legtöbb szakember azt javasolja, hogy 10 000 kilométerenként – vagy, ha nem megyünk ennyit egy évben vele, akkor legalább évente – érdemes elvégeztetni a kötelező szervizt. A legújabb modellek gyártói már akár 20 000 – 30 000 kilométeres futásteljesítményt is megadhatnak a kézikönyvben csereintervallumként. A jármű kezelési útmutatója tehát minden esetben tartalmazza a gyártó által előírt kötelező szerviz intervallumot.

Nem is olyan rég a kocsik még nem tudták figyelni maguktól a szervizperiódust, ám manapság már nem okoz nekik gondot. Eleinte még csak előre megadott adatok alapján jelezték, ha elérkezett az idő az időszakos szervizelésre – ezt általában a műszerfalon jelenítették meg szöveges vagy piktogramos jelzésként. Amennyiben nem vittük el a jelzés időpontjában a kocsit szervizbe, akkor kijelezte azt is, hogy mennyi kilométerrel, esetleg idővel toltuk el az átvizsgálást. A mai modern világban viszont már az autók „maguktól” veszik észre, ha valamilyen karbantartási műveletet kell végezni rajtuk, így tényleg csak akkor kell költenünk rájuk, ha arra valóban szükség van.

Kötelező szerviz során végzett műveletek

A motorolaj és olajszűrő csere nélkül el sem múlhat egy kötelező szerviz. A motor működésének természetes velejárója, hogy koszolódik a motorolaj, apró részecskék kerülhetnek bele, amik, ha felhalmozódnak, rontják a motor állapotát. A motorolaj tisztaságát az olajszűrő biztosítja, ebből következik tehát, hogy a szűrőt is muszáj cserélni. Ezen felül ott van még az üzemanyagszűrő is, ami szintén létfontosságú feladatot lát el a kocsinkban, ez gátolja meg az üzemanyagban jelen lévő piszkok motorba jutását. Ezáltal az üzemanyag befecskendező rendszert is védi. Épp ezért elengedhetetlen, hogy bizonyos időközönként cseréltessük. Ne feledkezzünk meg a levegőszűrőről sem, ami szintén a motort védi, megszűri az oda kerülő levegőben lévő káros részecskéket. Azért kell ezt is újra váltani, mert az eltömődött levegőszűrő miatt a benzin vagy gázolaj is bekoszolódik. Nem annyira a kocsik védelméről, mint az utasok komfortjának megőrzéséről gondoskodik a pollenszűrő, ami az utastér levegőjéből szűri ki a polleneket és egyéb szemcséket – ennek cseréjét is el szokták végezni a kötelező szerviz során.

A motorolaj és a különböző szűrők cseréjéről ennyit, most következzen a többi karbantartási művelet. Minden időszakos szerviz alkalmával át szokták vizsgálni az autószervizben a kocsi futóművét, karosszériáját, ill. a fékrendszer állapotát – ez elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Mindig ellenőrzik a különböző folyadékok, a sebváltó olaj, hűtőfolyadék, szervóolaj, fékfolyadék szintjét. A minőségre és az ügyfél elégedettségre sokat adó szerelők és szervizek pedig teljes motordiagnosztikát is csinálnak a kocsin megelőzés gyanánt.