Jó lenne a címben feltett kérdésre azt válaszolni, hogy semmiből. Vagy legalább azt, hogy tiszta, friss levegőből, de ehhez villanyautó kell. Az értékek változhatnak a vezetési stílustól és a motor korától is, ám a lényeg mindig ugyanaz: törekedni kell a minél kisebb károsanyag-kibocsátásra.
A kipufogógáz „alkatrészei”
Ha megnézzük a különböző tankönyveket, szinte mindegyik az ideális állapottal kezdi, majd a szomorú magyar valóságot is elmondják. Dízelmotornál vízgőz, szén-dioxid és nitrogén – ezeknek kellene távoznia akkor, ha tökéletes az égés. Az égés jellemzően tökéletes, azaz valóban ezek távoznak, de „néha” bizony tökéletlen, a nitrogénen ottragad az oxigén, és nitrogén-monoxidként jut ki a rendszerből. Ez bizony megtörténhet a szénnel is, ha nem „akar” két oxigénnel kapcsolódni a szénatom, és szén-monoxidként távozik. Benzinüzemű kocsiknál vízgőz és szén-dioxid a végtermék. Itt, ha tökéletlen az égés, akkor jellemzően szintén szén-monoxid, illetve szénhidrogének távoznak a kipufogócsövön keresztül. Ezek mennyisége és minősége attól is függ, hogyan vezetünk, gyorsítunk, lassítunk, vagy éppen sokat jár-e üresen a motor a pirosnál. De az sem mindegy, hány éves a motor, sőt ez az egyik legfontosabb.
Misszió a minél jobb emisszió
Arról talán senkit nem kell meggyőzni, hogy ha már ki is pöfögünk káros anyagokat, azok minél kisebb százalékban legyenek benne a kipufogógázban. Túl azon, hogy ezzel kicsit el tudjuk odázni a már régen zajló klímaváltozást, kevesebb üzemanyagot fogyasztunk, amit a pénztárcánk is megérez, és az autónk teljesítménye is tovább marad a megfelelő szinten. A változásról, vagy éppenséggel a stagnálásról, időről időre értesülhetünk. Régen a zöldkártya kicsivel fontosabb volt, mint manapság, ez persze nem azt jelenti, hogy most már bármilyen állapotú autóval elindulhatunk. Ugyanúgy mérnek, ugyanúgy fontosak a határértékek, csak a „felhajtás” lett kisebb, másabb a kipufogó ellenőrzés körül. Egyébként hogy ne legyen egyszerű: benzines autóknál szennyezőanyag-tartalmat, dízelnél füstkibocsátást mérnek.
Ahogy a vonatkozó jogszabály írja, a fedélzeti diagnosztikai rendszerrel felszerelt kocsiknál a károsanyag-kibocsátó rendszer működése az üresjáraton való mérés helyett a rendszer által mutatott érték leolvasásával, valamint működésének ellenőrzésével is vizsgálható. A lényeg azonban ennél a kacifántos mondatnál jóval egyszerűbb: legyünk mindig a határérték alatt! Vezessünk ésszel, ezt a motor is meghálálja majd: könnyebben, jobban működik, és kevesebb káros anyagot bocsát ki.