Az átlag autótulajdonos nem ért igazán az autójához, kevés javítási, felújítási munkát végez el egyedül. Pár aprósággal azonban felesleges a szervizbe szaladni. Egy izzócsere, a hűtőfolyadék vagy a motorolaj szintjének ellenőrzése otthon is elvégezhető feladat. Évente néhány alkalommal ezt bárki megteheti, és meg is kell tennie az autó megfelelő műszaki állapotának fenntartásáért. De mi a helyzet akkor, ha a motorolaj extrém módon kezd fogyni az autóból? Mi lehet ennek az oka?
A motorolaj
A kocsiban lévő folyadékok megfelelő mennyisége és minősége elengedhetetlen feltétele az autó optimális működésének megőrzéséhez és az alkatrészek élettartamának meghosszabbításához. Ezek közül is kiemelkedik a motorolaj, amely elsősorban a motor kenésére szolgáló anyag. Feladata, hogy megvédje az erőforrás fémes alkatrészeit a súrlódástól, az egymáson mozgó-forgó elemek ezáltal nem koptatják egymást extrém mértékben. Fontos továbbá, hogy a motor hűtésében is elévülhetetlen szerepet vállal, nagyban hozzájárul az optimális hőmérséklet fenntartásához, amelynek segítségével az autó a legjobb fogyasztás mellett is ideális teljesítményre képes. A motorolaj a hozzáadott adalékanyagainak köszönhetően védi a fém alkatrészeket a korróziótól, tisztítja a motort a szennyeződésektől, megvédi a lerakódásoktól. Láthatjuk tehát, hogy mennyire fontos szerepet játszik a kocsi és a motor életében. Emiatt időnként ellenőriznünk kell, hogy megfelelő mennyiségben és minőségben van-e jelen az autóban. Ezt könnyen megtehetjük a motortérben található nívópálca segítségével. Ha úgy tapasztaljuk, hogy kevés a szintje, akkor nyugodtan utántölthetjük. Ügyeljünk rá, hogy a pálcán látható minimum és maximum érték között legyen mindig a folyadék szintje. Modern autók már jelzik a műszerfalon megjelenő olajlámpa ikon felvillantásával, ha lecsökken a folyadék szintje. Ne várjunk azonban addig, míg észrevesszük a figyelmeztetést: egyrészt minőségi probléma is előfordulhat, amit az autó elektronikája nem vesz észre, másrészt a beépített szenzor is elromolhat.
Mi okozhatja a problémát?
A minőségi hibát olajcserével tudjuk megoldani, ezt most bővebben nem fejtjük ki. A gyakori mennyiségi probléma viszont valamilyen alkatrész fals működését vagy valamelyik elem sérülését jelzi. Ha sokszor kell utántölteni a motorolaj szintjét, akkor az alábbi okokra kell gyanakodnunk. Gyakran mondják: eszi a motor az olajat. Ebben az esetben arra kell gondolnunk, hogy a dugattyúknál vagy a dugattyúgyűrűknél van valamilyen baj. Az elhasználódott alkatrészek, vagy a megviselt tömítések miatt a motorolaj nemes egyszerűséggel átszivárog az égéstérbe. Ez több szempontból is problémás. Egyrészt gyakran kell pótolni az eltűnő folyadékot, másrészt a tökéletlen égés miatt csökken a kocsi teljesítménye. Ráadásul, ha nem foglalkozunk vele, akkor egyéb alkatrészek meghibásodása is várható rövid időn belül. Minden autónak van egyébként valamennyi olajfogyasztása, de ez általában minimális. Sok esetben ezt az optimális tíz-tizenötezer kilométerenkénti olajcserék miatt észre sem vesszük. Ha azonban gyakran kell utántölteni, akkor elképzelhető, hogy az olajteknő sérült meg. Lehet rajta hajszálrepedés, ahol szivárog az olaj, vagy nem zár rendesen az olajbeöntő sapka. Mindig az autónk típusának legmegfelelőbb motorolajat válasszuk, ha mi töltjük fel folyadékkal a motort. Ha az előírthoz képest túl vékony vagy túl vastag az olaj, akkor nem fogja tudni tökéletesen ellátni a feladatát. Ezzel azt kockáztatjuk, hogy csökken a teljesítmény, nő a fogyasztás, vagy ami még rosszabb, gyorsabban elhasználódhatnak a nem túl olcsó alkatrészek a motorban.