Az autó egyik, ha nem a legfontosabb része a fékberendezés. Hiába működik jól minden alkatrész, hiába tudunk hirtelen gyorsítani az erős motor és a remek teljesítmény miatt, hiába utazunk komfortosan, ha nem tudunk akkor és ott megállni, amikor igazán szükség van rá. A fékek karbantartása elengedhetetlen a biztonságos vezetés fenntartásához.
A fékberendezés
Ahhoz, hogy az autóval idejében meg tudjunk állni, számos alkatrész felelős. A fékberendezés minden eleme rendkívül fontos munkát végez, hogy tökéletes egésszé álljon össze a rendszer. Az egész középpontjában a főfékhenger áll, a fékmunkahenger és a fékdugattyú szorosan csatlakozik hozzá. Szükség van továbbá a féktárcsára, a fékbetétre, nem maradhat ki a fékdob, de a fékpofa sem. A rendszer működtetéséhez elengedhetetlen a fékpedál, ugyanakkor a fékolaj megléte nélkül szintén nem bízhatunk a hibátlan fékhatásban. Az egész fékberendezés az ABS, és az ESP használatával válik szinte tökéletessé. A rendszer ezeknek az alkatrészeknek az együttes munkájával tudja a mozgási energiát hővé alakítani, végeredményben pedig lassítani, majd szükség esetén megállítani a kocsit. Mivel azonban eléggé összetett rendszerről beszélünk, ezért rendkívül fontos, hogy figyeljünk a megfelelő karbantartásra. Ha csak egy eleme is elkopik, vagy megsérül, az a fékút megnövekedésével járhat, amely pedig fokozott balesetveszélyt eredményez. Az éves szervizek alkalmával ne legyünk restek leellenőrizni a látható részek állapotát, kopottságát, szükség esetén pedig haladéktalanul cseréljük az elhasználódott elemeket. Honnan tudhatjuk, hogy javítani kell a fékeket? Miért csökkenhet a fékhatás?
A fékhatás csökkenése
A fék néhány elemén könnyen észrevehetjük, ha eljárt felette az idő. A kerekek leszerelésekor szemmel látható, ha kopott a féktárcsa vagy a fékbetét, ezeket érdemes azonnal újra cserélni ilyenkor. A szemmel nem látható alkatrészeket pedig érdemes időnként átvizsgáltatnunk szakemberrel. Sokszor észre sem vesszük, hogy elhasználódik a fékberendezés egy-egy része, mivel az nem egyik napról a másikra adja fel a szolgálatot. Azonban a kopott alkatrészek miatt, csökkenhet a fékhatás, ezzel párhuzamosan pedig a fékút folyamatosan növekszik, egy esetleges vészfékezéskor ez pedig okozhat kellemetlen meglepetéseket. Ennél is rosszabb, hogy abban az esetben, ha nem törődünk a szervizeléssel, az elnyűtt, elvékonyodott fékalkatrészek el is törhetnek, amely a fék működésének teljes megszűnésével járhat, mi pedig tehetetlenül sodródunk az árok, egy útszéli fa, vagy a szembejövő autó felé. A fékhatás csökkenése hirtelen is felütheti a fejét intenzív fékezéskor. Ebben az esetben általában a fékfolyadék fals működésében kell keresni az okokat. A fékfolyadék egy zárt rendszerben dolgozik a fékberendezésen belül, feladata, hogy segítse, fokozza a fékhatást. A baj akkor kezdődik, ha a rendszer nem zár rendesen. Egy elhasználódott tömítés vagy egy hajszálrepedés miatt a folyadék elszivároghat. A fékfolyadék nem összenyomható, a miniatűr réseken beszökő levegő viszont igen, ezért a fékhatás csökkenése várható, ha nem jövünk rá időben a problémára. A fékfolyadék egyébként sem örökéletű, néhány év alatt elöregszik, és cserélni kell, hogy folyamatosan biztosítsuk a fékhatás fenntartását. Hiába összetett rendszer a fékberendezés, rendkívül fontos a biztonságunk megtartása érdekében, hogy figyeljünk a karbantartására. Ha így teszünk, akkor teljesítettük a minimális feladatunkat, hogy mi és mások is épségben elérjék az úti céljukat.