Az ívkisülés egy olyan folyamat, amelyben hirtelen elektromos energia szabadul fel. Hogy mi köze ennek a gyújtógyertyákhoz? Egészen pontosan az, hogy az Ottó-motorok égés indítását egy külső energiaforrás felhasználásával, általánosan a gyújtógyertyában végbemenő ívkisülés, vagyis szikra gyújtja meg. Tehát a gyújtógyertya a benzinüzemű gépjárművekben használatos arra, hogy a hajtómű által beszívott levegő-üzemanyag keveréket meggyújtsa. Ez úgy valósul meg, hogy amikor a motor a sűrítési ütem végéhez ér, akkor a gyújtógyertya elektródái között egy ívkisüléssel szikrát gerjesztünk, ami begyújtja a már ekkorra kellően felhevült, sűrített elegyet. Ez az elektromos átütés igen nagy energiát igényel, így jelentősebb feszültség szükséges az ívkisülés előidézéséhez. Pontosítsuk hát a gyújtógyertyák szerepét! Tarts velünk!
Mi a gyújtógyertyák feladata?
A megfelelő minőségű gyújtószikra, vagyis ívkisülés biztosítása, ami beindítja az égés metódusát, illetve a hő elvezetése az égéstérből. Ugye azt nem is kell említenünk, hogy a motor optimális működéséhez kardinális kérdéskör a gyújtógyertya ideális mérete és hőértéke. A nem helyesen megválasztott gyertya ugyanis a hajtóműben komoly működési zavarokat eredményezhet, amely következményként magában hordozza természetesen autónk megbízhatatlan működését is. Ilyen esetekben megnő az üzemanyag fogyasztás, gyújtáskimaradás esetén pedig rángathat a verda, de súlyosabb kaliber esetén sajnos benne van a pakliban a motor károsodása is, úgyhogy ne vegyük félvállról a gyertyakérdést. A gyertya menethossza sem elhanyagolható topik, mert egy helytelen választással sajnos ezen a fronton is jelentős mechanikai károkat okozhatunk a hajtómű rendszerében. A legfontosabb velük kapcsolatban mégis az, hogy a gyertya a lehető leggyorsabban elérje az üzemi hőmérsékletet.
A gyújtás fő eleme tehát a gyertya, és a benne keletkező ívkisülés
Fentiek alapján láthatjuk, hogy az Otto-motorok gyújtásának nagy fejezetében a gyújtógyertya csak egy kis darab, ennek ellenére a legfontosabb, kulcsponti figura. Felépítése rendkívül egyszerű, ugyanis egy házrészből, illetve az ennek közepén végigfutó elektródából és az akörüli kerámiaszigetelésből áll. Az ívkisülés képződése az elektróda és a ház alsó testelési pontja közötti területre tehető. Ne gondoljuk, hogy az egyszerű felépítés egyszerű működési mechanizmust rejt magában, mert erről szó sincs. A saját autónk motorjának megfelelő gyújtógyertya típusát minden esteben a gyártó határozza meg, hiszen csak ő tudja, hogy az általa gyártott hajtómű milyen hőelvezetéssel rendelkezik, és ennek következtében milyen hőértékkel bíró gyertyára lesz szükség. Vannak hideg és meleg gyújtógyertyák, és bármilyen fura, a hideg gyertyáknak nagyobb a hőelvezetése, míg a melegeknek kisebb. A gyártók ezt általában számokkal jelölik, eltérő módon, így nem árt figyelmet szentelni a specifikációknak. A középelektróda anyaga szerint is megkülönböztetjük a gyertyákat, lehetnek réz, nikkel, irídium és platina összetételűek.