fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Mi a különbség a vezérműszíj és a vezérműlánc között?

Mercedes-Benz vezérműlánca

Az autó minden alkatrészének óramű pontossággal kell működnie, hogy gond nélkül használhassuk, a kellő teljesítménnyel. Ahhoz, hogy mindig meglegyen a tökéletes időzítés, a vezérműszíj vagy -lánc folyamatosan együtt dolgozik a vezérműtengellyel és a főtengellyel: együtt tartják tökéletes szinkronitású mozgásban a szelepeket és a dugattyúkat. Jóllehet, szinte teljesen ugyanaz a vezérműlánc és a vezérműszíj feladata, mégsem teljesen ugyanolyan a kettő. Cikkünkben a köztük lévő különbségeket vizsgáljuk és, hogy melyiknél mikor esedékes a vezérlés csere.

Fontos az időzítés

A motorban elhelyezkedő vezérműtengely szabályozza a szelepek működését, hogy mennyi levegőt és üzemanyagot engedjenek be, illetve ki. Ezzel egyidejűleg a főtengely a dugattyúkat mozgatja fel-le. Ezt hívjuk mechanikus időzítésnek, elengedhetetlen az alkatrészek közötti szinkronitás. Ha nem jól működik az időzítés, rossz a vezérlés, tönkremehetnek a szelepek, dugattyúk, mi több, akár még maga a motor is. A vezérműszíj és a vezérműlánc feladata tehát az alkatrészek mozgásának harmonizálása egymással, hogy jókor és jól mozduljanak.

Szíj vs. lánc

A vezérműlánc tulajdonképpen ugyanúgy működik, mint a vezérműszíj. Különbség csak a motortérben való elhelyezkedésükben és az anyagukban van. Míg az egyik fémből készül, addig a másik megerősített gumiból. Eleinte kizárólag vezérműláncokat alkalmaztak az autógyártók, a szíjakat csak az 1960-as években vezették be a tömeggyártásba. Utóbbiak csendesebbek fémes társaiknál, és anyagukból adódóan értelemszerűen a gyártásuk is olcsóbb. A vezérműláncokat a motorban ellátják egy „házzal”, kenéséért pedig a motorolaj felelős. Működésükből és anyagukból következően ezek jóval hosszabb élettartammal bírnak, mint a szíjak. Ezzel szemben a szíjak a motoron kívül helyezkednek el, hajlamosak a kiszáradásra és a megrepedésre… Az elmúlt években egyre inkább megfigyelhető a tendencia, miszerint a gyártók előszeretettel alkalmazzák újra a láncokat. Folyamatosan fejlesztik őket, igyekeznek minimalizálni a zajukat és a vibrációjukat. A vezérműszíjakat legtöbbször vízpumpákkal együtt szokták cserélni, azonban a láncos vezérlések esetében erre nem igazán szokott szükség lenni. Ha nem tudod, pontosan milyen típusú vezérlés van a kocsidban, olvass bele az autód kézikönyvébe, ahol biztosan megtalálod az erre vonatkozó információt.

Felettük is eljár az idő

Az újabb, vezérműszíjakkal ellátott modellekben akár 160 000 kilométeren át is bírhatják az alkatrészek. Az idősebb autókban azonban ennél jóval sűrűbben, nagy átlagban kb. 100 000 kilométerenként cserélni kell. Az autószerelők azt szokták javasolni, ha tönkremegy a vízszivattyú, akkor a vezérműszíjat is cseréltesd ki – vice versa is így működik. Annál is inkább javasolt, mivel a szíjat is el kell távolítani az esetek zömében ahhoz, hogy hozzáférjünk a vízpumpához, és kicseréljük azt.

Idővel a vezérműszíjfogak elkophatnak, megtörhetnek, ami miatt másként fog már mozogni a szíj a szíjtárcsához viszonyítva, átalakul a mechanikus időzítés. Sajnos nem igazán vannak egyértelmű előjelei a vezérműszíj elhasználódásának. Sokszor hirtelenül, különösebb előjel nélkül szakadnak el, ezért is fontos a gyári előírásokat betartva, időben cseréltetni őket. A motor működését nagyban befolyásolja a vezérműszíj állapota, így, ha elhasználódik, akkor az erőforrás rángathat, leállhat, jelentősen visszaeshet a teljesítménye. A vezérműlánc tönkremenetele esetén hasonló problémák jelentkezhetnek, ezek mellé még nagy zajjal is járhat.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett. Üdvözlettel: KA csapata