A széndioxid-kibocsátás visszaszorítása korunk egyik legnagyobb kihívása. A belső égésű motorok alapvetően kétféle emissziót okoznak: elsődlegesen a már említett, másodsorban pedig az egyéb káros anyagok, például nitrogén-oxidok és szilárd égésmaradványok kibocsátását. Azt mondanunk sem kell, hogy a légkörben lévő szén-dioxid növekvő arányát teszik felelőssé a klímaváltozásért, és egyetlen belső égésű motort sem használnak olyan sokrétű alkalmazási területen, mint a dízelmotort. A befecskendező rendszerekkel szemben támasztott követelmények ennek megfelelően magasak. A Bosch elkötelezett az üzemanyag-befecskendezés folyamatos fejlesztése mellett, ugyanakkor segítik az autótulajdonosokat is a hatályos jogszabályok betartásában. Az ő missziójukban született a denoxtronic szűrő is, amiről a következőkben beszélni fogunk.
Kipufogógáz-kezelés: a tisztább, jobb futás érdekében
Egy jármű szén-dioxid emissziója az elégetett üzemanyag mennyiségével arányos. A levegőminőség elsősorban városokban történő javításához be kell tartani az Euro-6 kipufogógáz-norma különböző fokozatainak szigorú károsanyag-határértékeit. A denoxtronic rendszer támogatja a járműgyártókat a jelenlegi és a közelgő károsanyag-kibocsátási előírások teljesítésében. A jelenlegi és jövőbeli kibocsátási követelmények teljesítése az egyik legjelentősebb kihívás, amellyel az autóiparnak szembe kell néznie. A káros kibocsátások határértékei egyre szigorodnak. E szabványok teljesítéséhez kipufogógáz-kezelő rendszerre van szükség, a lehető legtisztább tüzelőanyag-égetés mellett. A Bosch denoxtronic rendszer például akár 95 százalékkal is csökkenti a haszongépjárművek dízelmotorjainak nitrogén-oxid-kibocsátását szelektív katalizátoros redukcióval kombinált metódussal ugyanis vízzé és nitrogénné alakítja a kipufogógáz káros anyagait. Ezzel a technológiával tehát a haszongépjárművek is teljesíthetik a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási szabványok előírásait is.
Hogy működik a denoxtronic szűrő?
A modern SCR (szelektív katalitikus redukciós) rendszerek egyik fő alkotóeleme a Bosch denoxtronic redukálószer-adagoló és szűrő rendszer. Csökkenti a kipufogógázban lévő nitrogén-oxidokat, és 2004 óta használják nehéz haszongépjárművekben Európában. Egy moduláris felépítésű szerkezet, ami tulajdonképpen pontosan az aktuális működési állapothoz igazított mennyiségű AdBlue redukálószert vezeti be a kipufogógáz-áramba. Az előnyei közé tartozik tehát a nitrogén-oxid kibocsátás csökkentése a globális normák betartása érdekében, illetve egy üzemanyag-takarékos motorüzem kialakítás révén a többletköltségek gyors amortizációja. Egy biztos a gépjármű forgalmat drámaian alábecsülték, mint fő szennyező faktort, és sajnos sokkal nagyobb mértékben járul hozzá a nitrogén-oxid kibocsátáshoz, mint azt korábban gondolták. Illetve az is kétségtelen, hogy konfigurációtól függetlenül az SCR-rendszerek jelentik a kulcsot az olyan szigorú emissziós szabványok teljesítéséhez, mint az Euro-6, a Bosch denoxtronic karbamid adagoló és szűrő rendszer pedig ennek a megoldásnak egy kardinális és lényeges eleme, amit a jövőben nem nélkülözhetsz, ha dízeles hajtáslánccal rendelkezel.