A bendix bizony az önindítóhoz tartozik. Milyen szerepe van a bendixnek az önindító működésében? Milyen fő részekből áll az önindító? Mi a teendő, ha az önindító valamelyik fő része meghibásodik? Mikor érdemes szakemberhez fordulni a problémával? Az alábbiakban minden kérdést megválaszolunk az önindítóval kapcsolatban!
A bendix az önindítóhoz tartozik, és fontos szerepet tölt be
A belsőégésű motoroknak külső segítség kell a beinduláshoz. Ezt a feladatot látja el az önindító. Milyen részekből áll ez az alkatrész? A fő részei a következők: első pajzs, bendix, forgórész, állórész, bronzkefe, bronzkefetartó, behúzómágnes és hátsó pajzs. Szóval a bendix az önindítóhoz tartozik, és fontos szerepet tölt be. Az önindító tengelyén található, a lendkerék fogaskoszorújába csatlakozik. Hogyan tudja beindítani a motort az önindító? A bendixen található fogaskerék a behúzómágnes által kapcsolódik a főtengely végén lévő, lendkerékre szerelt fogaskoszorúba. Ekkor a forgásiránynak megfelelően az önindító forogni kezd, mindez pedig mozgásba hozza a motor különféle alkatrészeit. Ha beindult a motor, a behúzómágnes visszahúzza alaphelyzetbe a bendixet, amelynek következtében leáll az önindító tengelyének forgása.
Az önindító fő részei jelentős terhelésnek vannak kitéve
Mivel az önindító minden fő része nagy terhelésnek van kitéve, mindegyik meghibásodhat. Ha kattogó hang hallható az indítás pillanatában, és rendben van az elektromos hálózat, akkor gond van a behúzómágnessel. Továbbá ilyen problémát okozhatnak az eltört csapágyak, az elkopott szénkefék, a sérült pajzsok, valamint a forgórész sérült tekercselése is. Ebben az esetben javításra szorul az önindító. Ha nem indul a motor, ám forog az önindító, a bendixnél, illetve a behúzótekercsnél kell keresni a probléma okát. Ilyenkor már nem lehet elkerülni az önindító felújítását. Ha rángatózva indul az autó, valószínűleg hiányoznak fogak a fogaskoszorúból, így nem tud megfelelően működni a bendix. Ez a hiba általában az idősebb autóknál jelentkezik. Ha a pajzs megy tönkre, általában a csapágy okozza a problémát. A pajzs meghibásodása esetén többnyire a komplett motor cserére szorul. Ha elkopott a bronzkefe vagy a bronzkefetartó, cserével megoldható a probléma. A bendix esetében általában a rajta lévő rugó megy tönkre, vagy pedig megkopik a fogaskerék része, és így a fogaskoszorúhoz nem ér el. A bendix esetén könnyen lehet találni utángyártott alkatrészt, és a cserét elvégzik a szervizekben. Amennyiben a forgórész vagy az állórész megy tönkre, nem érdemes a cserével bajlódni, ebben az esetben inkább a felújítás javasolt. Drága a csere, és nagy valószínűséggel más rész is sérül ilyenkor. Ha a behúzómágnes megy tönkre, nem történik semmi a slusszkulcs elfordításakor. Ebben az esetben elegendő az alkatrész cseréje. Mindemellett az önindító meghibásodásának hátterében akár a generátor alulméretezettsége is állhat. Továbbá az önindító meghibásodását okozhatja a nem megfelelően töltött akkumulátor is, ezért érdemes időnként az akkumulátor állapotát és a töltő rendszert is ellenőriztetni. Nem érdemes halogatni az akkumulátorcserét, általában öt évente csere szükséges. Az elhasználódott akkumulátorral az önindító lassabban és gyengébben forgat. Mivel a mai önindítók több részegységből állnak, nem érdemes otthon bajlódni a javítással, jobb inkább szakemberre bízni a feladatot.