A legtöbben jellemzően olyan autót keresünk, amelynek a fenntartási költsége pénztárcabarát. Az üzemanyagárak változása, emelkedése miatt nem mindegy ugyanis, hogy mekkora a jármű fogyasztása. Előfordul azonban, hogy változás áll be a kocsiban az addig megszokotthoz képest, és hirtelen többet kell bele tankolni valamilyen alkatrész meghibásodása miatt. Felmerül a kérdés: mit tehetünk ez ellen?
Mitől változhat a teljesítmény és a fogyasztás?
Egy új autó vásárlásakor el kell döntenünk, hogy mekkora teljesítményű négykerekű fér bele a családi költségvetésbe, ugyanis a nagyobb erő nagyobb fogyasztást is feltételez. Persze mi is tehetünk azért, hogy ne legyen az egekben a felhasznált üzemanyag mennyisége. Ha törekszünk arra, hogy az autót az optimális fordulatszám környékén használjuk, akkor egyrészt a benzin vagy a gázolaj elégetése sem ugrik meg, másrészt a gépjármű alkatrészeinek is az a legmegfelelőbb állapot, ha az üzemi hőmérséklet fenntartását célozzuk meg. A túl alacsony vagy a túl magas fordulatszámon történő, hosszú távú autókázások az alkatrészek extrém kopásához vezethetnek rövid időn belül. A kocsi és a motor alkotórészeinek megóvása márpedig rendkívül fontos a jármű élettartamának meghosszabbítása szempontjából, ráadásul a költségeket is így minimalizálhatjuk a leghatékonyabban. Az alacsony fogyasztás eleve kevesebb üzemanyag vásárlással jár, a megfelelően szervizelt autók pedig hosszútávon sokkal barátságosabb javítási kiadásokat eredményeznek, mint azok, amelyek csak akkor kerülnek az autószerelő szeme elé, amikor már előjött valamilyen probléma. Az egyik gondból pedig könnyen jöhet egy második vagy egy harmadik, ha nem foglalkozunk vele. Éppen ezért nagyon fontos, hogy figyeljünk az autó által adott jelekre.
Milyen alkatrészek hibája lehet a probléma forrása?
Ha olyat tapasztalunk, amit korábban soha, akkor forduljunk azonnal szakemberhez, mielőtt nagyobb gond lenne. Az, hogy teljesítménycsökkenést tapasztalunk vagy az, ha többletfogyasztást, az egyértelműen valamilyen hibára utaló jel, valamelyik alkatrész fals működésére utal. A legtöbbször ez a két probléma ráadásul együtt jelentkezik: nem elég, hogy a megszokottól eltérően lomhábbnak tűnik az autó, még „zabálja” is az üzemanyagot. Ha ezekkel a tünetekkel keressük fel az autószerelőt, abból még ő sem fogja tudni, hogy mi a konkrét probléma, ugyanis több alkatrész meghibásodása is okozhatja a bajt. Előfordulhat, hogy egy gyújtógyertya adta be a kulcsot, de az is lehet, hogy a dugattyú működése nem megfelelő. Az sem zárható ki, hogy a levegőszűrő használódott el, de az is gyakori probléma, hogy a motorolaj hatásfoka nem optimális. Elképzelhető, hogy az üzemanyag-levegő keverék aránya nem tökéletes, emiatt emelkedik a fogyasztás és csökken a teljesítmény. Sokszor ezt a hibát a lambdaszonda helytelen működése váltja ki. A vezérműlánc kopása vagy egy beszűkült kipufogócső szintén járhat ilyen tünetekkel. Érdemes a katalizátornál is keresni a hibát, de az EGR szelep is okozhat galibát. Bármi is legyen a kiváltó ok, érdemes haladéktalanul felkeresnünk az autószerelő műhelyünket. Ott pontról pontra átnézik az autót, megkeresik, majd kijavítják az összes problémát. Hosszú távon sokkal gazdaságosabb megoldás viszont, ha nem várjuk meg, amíg előjön a hiba. Ne hanyagoljuk el a kötelező szervizeket, ekkor ugyanis könnyen fény derülhet olyan alkatrészek meghibásodására, kopására, amelyek ekkor ugyan még nem okoznak bajt, de később sokkal több bosszúsággal járhat a javításuk.