Jó régen véget ért a korszak, amelyben egy kis lemezzel, egy bilinccsel, maximum egy házi heggesztű pisztollyal neki lehetett ugrani a kilyukadt vagy leszakadt kipufogónak. Meg se próbáljuk!
A kipufogó javítása szakértelmet igényel
A korszerű autókban a kipufogó javítása már régen nem elsősorban a tömítések cseréjét, vagy a repedt, kiégett elemek újra cserélését jelenti, főleg nem toldozást és foldozást. Helyette olyan dolgokkal kellene foglalkozni, amelyek tényleg komoly szakértelmet és szervizi felszereléseket igényelnek. Kipufogó javításakor inkább van szó katalizátor cseréről, a részecskeszűrő átvizsgálásáról, esetleg ugyancsak újjal helyettesítéséről. Nem beszélve olyasmiről, hogy – mondjuk – a diagnosztika jelezte gondot kell felszámolni a részecskeszűrő nyomásérzékelőnél, vagy – horribile dictu – a labdaszondát kell kidobni.
És ott vannak még a tuningolt kipufogók
Az említett – nagyrészt elektronika vezérlésű – alkatrészek nagy száma jelzi, hogy mára már a kipufogógáz kivezetése is bonyolult vezérlési feladattá nőtte ki magát, olyan alkatrészek közreműködésével, amelyek működési elvét sem egyszerű a hétköznapi autósnak megértenie, nemhogy javításáról még csak álmodozni is merjen. És ez így is van jól. Ezekre a munkákra tényleg megfelelő szakértelemmel rendelkező szerelőkre van szükség. Ne felejtsük el, hogy itt még csak az egyszerű, mezei kipufogókról beszéltünk, és szót sem ejtettünk a kipufogó tuning rejtelmeiről, a kipufogó rendszerek.