A kocsiban keletkező pára ősztől egészen tavaszig problémát jelent az autósok számára. Ráadásul ez nemcsak bosszantó, hanem balesetveszélyes is lehet. Vajon, hogyan kerülhető el a szélvédő párásodása? Mutatjuk, hogy mit lehet tenni ellene!
A páramentesítőt a kicsapódott pára megjelenése előtt kell felvinni a felületekre
A pára, vagyis a levegő nedvességtartalma kicsapódik az autó üvegein és fémrészein. A gyöngyöző páralecsapódás a felületek külső és belső részén egyaránt megjelenik. A külső részen megjelenő pára kevesebb gondot okoz, hiszen pillanatok alatt eltávolítható a szélvédőről gumis jégkaparóval. A fém részen pedig nem okoz problémát a kicsapódott pára. Mi a helyzet a belső résszel? Nos, a belső részen nincs ilyen egyszerű dolgunk. Sokan küzdenek vele ősztől egészen tavaszig. Szerencsére létezik néhány trükk, amellyel megkönnyíthető a feladat. Érdemes letisztítani az üvegek külső és belső részét még szeptember elején üvegtisztítóval. Utána pedig célszerű kezelni a felületet páramentesítő sprayvel. Ezeket a tippeket alkalmazva, még nem fog teljes mértékben eltűnni az üvegekről a pára, de jelentősen csökken a mértéke. Mindez pedig azt eredményezi, hogy párásodás esetén jobban átlátható lesz a felület, hiszen kisebb lesz a párakicsapódás. A páramentesítővel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a kicsapódott pára megjelenése előtt kell felvinni a felületekre – ha már megjelent a pára, felesleges ráfújni, nem javít a kialakult állapoton. Ahogy már korábban említettük, a használat előtt mindig alaposan le kell tisztítani az üvegfelületet, és vékonyan kell rá felvinni a páramentesítőt. Ezt követően várni kell néhány percet, míg megszárad a felület. A teljes száradást követően minőségi törlőkendővel, körkörös mozdulatokkal teljesen szárazra és foltmentesre kell törölni az üveget. További jó tanács, hogy a páramentesítő sprayt nem szabad minden üvegfelületen használni az autóban. Érdemes az oldalsó és a hátsó üvegeket kihagyni. Erre azért van szükség, mert pára mindenképpen keletkezik, és valahol biztosan lecsapódik. Ha az üvegfelületeken nem tud, akkor a kárpiton fog, amely egyrészt nem kellemes, másrészt hosszú távon penészgombák megjelenését is eredményezheti. Szóval érdemes meghagyni a párának az oldalsó és a hátsó üvegeket. Milyen páramentesítő sprayt érdemes használni? Ebben az esetben is adni kell a minőségre. Nem érdemes a páramentesítő sprayn spórolni, hiszen egy silány minőséget képviselő termék biztosan nem fogja megfelelően elvégezni a feladatát. Ráadásul az olcsó változatok zavaró elmosódott foltokat is hagynak a felületen, ami csak ront az állapoton.
A fagyálló is okozhat kicsapódó párát
Az említetteken kívül a klímabox kondenzvíz-levezetőjére is érdemes figyelmet fordítani a légkondis autók esetében. Ellenőrizni kell, hogy nincs-e eldugulva. Ha igen, akkor a klímaboxban megáll a víz, és fokozza a páraképződést. Mindemellett azt is ellenőrizni kell, hogy nem szivárog-e a fűtőradiátorban lévő hűtőfolyadék. Ugyanis a fagyálló is okozhat kicsapódó párát, amely ráadásul nyálkás bevonatot képez a szélvédőn, amit rendkívül nehéz eltávolítani. Továbbá az indulás során is érdemes betartani néhány jótanácsot a hideg és nyirkos reggeleken. Érdemes beindítani az autót, és nyitva hagyni az ajtaját arra a néhány percre, míg a szélvédő külső része letisztításra kerül a jégkaparó gumi részével. Eközben legyen a fűtés a leghidegebbre állítva az autóban. Pár perc elteltével már vissza lehet ülni az autóba, majd a szélvédő belső felületéről letörölhető a megmaradt pára. A fűtést pedig akkor kell melegre állítani, amikor üzemi tartományba ér a hőfokjelző.