A sebességváltó feladata, hogy a motor által generált erőt a hajtott kerekekhez átadja. A váltással mindig optimális szinten tudjuk tartani a fordulatszámot a nyomatékleadás szempontjából. A fokozott terhelés miatt azonban a váltó különböző alkatrészei folyamatosan kopnak, idővel pedig beadhatják a kulcsot. Nincs ez másképp a nyelestengely csapágy esetében sem.
A sebességváltó
Ahhoz, hogy a motor erőlködés nélkül tudjon működni, figyelnünk kell arra, hogy olyan sávban tartsuk a fordulatszámot, amely az autónak megfelelő. Ha túl korán váltunk, akkor a motor túl alacsony fordulatszámmal működik, mi pedig gázadáskor azt tapasztaljuk, hogy erőlködik, hogy fel tudjon pörögni. Ha pedig túl későn váltunk, akkor pedig pont, hogy túlságosan felpörög a motor, nem tud további erőt kifejteni, nem gyorsítja a járművet. Ekkor sivító motorral hívjuk fel magunkra a figyelmet, egészen addig, míg olyan sávba nem ér a fordulatszám, hogy feladja a harcot a motor, túlmelegszik, mi pedig szomorúan hívhatjuk az autómentőt. A két sebesség közötti átváltás nincs egy adott fordulatszámhoz kötve, ez minden autónál egyedi. A gyakorlott autóvezető azonban már a kocsi rezdüléseiből tudja, hogy eljött a tengelykapcsoló pedál és a váltókar használatának ideje. Ha nagyon pörget a motor, akkor fel kell kapcsolni egy sebességi fokozatot, ha pedig erőlködik, le akar fulladni, akkor vissza kell váltani. Arra kell törekednünk, hogy ezt a mozdulatsort finoman, hang nélkül végezzük el, az autó megtorpanása vagy megugrása nélkül. Van úgy azonban, hogy ez nem sikerül, az autó előre vagy hátra „dől” a váltás irányától függően, és az is előfordul, hogy fémes, kellemetlen hangot hallunk váltás közben vagy zörgést a váltó felől. Ennek lehet az oka a mi ügyetlenségünk, de az is, hogy a sebességváltó valamelyik alkatrésze elkopott, elhasználódott az évek alatt. A zörgésért például általában a nyelestengely csapágy meghibásodását kell felelőssé tennünk.
A nyelestengely csapágy cseréje
Az alkatrész meghibásodását legkönnyebben úgy vehetjük észre, hogy valamilyen zörejt, zörgést hallunk a sebességváltó felől, méghozzá akkor, amikor nincs használatban az eszköz. A kopott nyelestengely csapágy ugyanis terheletlen állapotban adja ki ezeket a hanghatásokat. Sebességváltáskor, amikor lenyomjuk a kuplung pedált, a zörgő hang csökken, majd meg is szűnik. Mindez azért történhet így, mert menet közben az alkatrész az úthibáknak, és az autó alap rezonanciájának köszönhetően rázkódik, a tengelykapcsoló használatával viszont megfeszül, így pedig nem ad hangot. Mit tegyünk, ha a fentieket tapasztaljuk? A nyelestengely csapágy jellemzően nem egyik napról a másikra adja fel a szolgálatot, az először meghallott zörgő hangadás után még akár hetekig, hónapokig is működhet a váltó, a hiba ellenére is. Azonban minél tovább halogatjuk a javítást, annál inkább kockáztatjuk, hogy a csapágy teljesen tönkremegy, ráadásul a hibásan működő alkatrész miatt a váltó többi eleme is elromolhat, a közlekedés pedig veszélyessé válhat. Emiatt érdemes minél hamarabb felkeresni az autószerelőnket, hogy lehetőség szerint a legkevesebb ráfordítással elhárítható legyen a hiba. A váltó szétszedése, és az alkatrészek felülvizsgálata szakember segítségét igényli, ő tudja eldönteni, hogy az évek során azok mennyire használódtak el. Hosszú távon mindenképpen az tűnik a jobb megoldásnak, ha a teljes felújítást végzünk, nem érdemes egy-két elem cseréjével bajlódni, mert jó eséllyel rövid időn belül újra meghibásodik valamelyik alkatrész a váltóban.