Környezetvédelmi technológiák az autónkban

Környezetvédelmi technológiák az autónkban

Az egyre szigorúbbá váló környezetvédelmi előírások miatt olyan alkatrészeket, szerkezeteket kellett az autókba tenni, melyek miatt komplexszé váltak a belsőégésű motorok. A lambdaszondának és katalizátornak már korábban szenteltünk külön cikkeket, így most az ezeket kiegészítő környezetvédelmi berendezéseket vizsgáljuk az autóban.

Kipufogógáz visszavezetés

A technológia célja, hogy csökkentse a kipufogógáz NOx tartalmát. A mai, modern motorok növelt teljesítményéből adódóan az égési csúcshőmérséklet is emelkedett bennük. Emiatt sok nitrogén-oxid is megjelenik, melyek súlyos egészségkárosító hatással bírnak. Ennek elkerülésére a tervezők kitaláltak egy rendszert, melyben a kipufogógáz bizonyos részét visszavezetik az égéstérbe, hogy csökkenteni tudják az égési csúcshőmérsékletet. A gyártók kétféle módszert alkalmaznak erre: a külső és belső kipufogógáz visszavezetést. Utóbbit a kipufogó- és szívószelepek összenyitásával oldják meg, ám ezzel minimális mértékben lehet csak visszavezetni. Előbbinél pedig az ECU kizárólag a megadott működési feltételek meglétekor, kitöltési tényező vezérléssel üzemelteti a visszavezetésért közvetlenül felelős EGR szelepet.

EOBD diagnosztika

2002 óta minden forgalomba hozott új autót gyárilag fel kell szerelni EOBD rendszerdiagnosztikával. Az autódiagnosztika berendezés összetetten ellenőrzi a fizikai folyamatokat. Az ECU végzi az EOBD diagnosztikát, minden, környezetvédelmileg fontos alrendszert – mint mondjuk az EGR-működtetés, katalizátor-hatékonyság – figyel.

Közvetlen befecskendezéses benzinmotor

Ugyan már több, mint egy évtizede alkalmazzák, még mindig nem terjedt el annyira széles körben. Ennél a motortípusnál a benzint egyből az égéstérbe fecskendezi a rendszer, melyhez speciális dugattyúkiképzést alkalmaznak, ezáltal pedig szegény-keverékes üzemben tud működni az autó. Legnagyobb előnyük, hogy szinte 10%-kal kevesebb károsanyag-kibocsájtást és 5%-kal nagyobb hatásfokot produkál, mint társai. Természetesen hátránya is akad azért, mégpedig az, hogy szerviztapasztalatok szerint még ma sem forrt ki teljesen a technológia.

Szekunderlevegő bevezetés

A szekunderlevegő bevezetés lényege, hogy általa gyorsabban melegszik fel a katalizátor, amit úgy ér el, hogy hidegindításkor és utána rövid ideig csak járulékos levegőt juttat a kipufogócsőbe. Kétféleképp lehet megvalósítani: vagy egy elektromos szivattyúval vagy a kipufogóban kialakuló lengési jelenségek kiaknázásával. Motor közelében lévő katalizátornál nem kell alkalmazni a technológiát.

Benzingőz kipárolgását gátló rendszer

A benzingőzök üzemanyag tartályból való szabadba távozását az aktívszén-tartály gátolja. A tartályt aktívszén granulátummal töltik meg a gyártók, mely a szénhidrogének megkötése miatt kerül bele. Az ECU feladata, hogy előre beprogramozott motorműködési körülmények fennállásakor egy mágnesszelepen át a szívócsonkban lévő vákuum segítségével a motor égésterébe juttassa az aktívszéntartály tartalmát. A rendszer csak olyankor dolgozik, amikor a lambda-szabályozás is üzemel.

E-gas

A technológia lényege, hogy a gázpedálra taposással egy vagy két potenciométer tengelyét mozgatjuk csak meg. Az ECU az ebből kapott jel alapján szabályozza az aktuális fojtószelep állást egy egyenáramú motor közreműködésével. Környezetvédelmi szempontból rendkívül hasznos találmány, hiszen ennek köszönhetően sosem zár vagy nyit hirtelen a fojtószelep, vagyis nem növekszik a kipufogógáz NOx tartalma, valamint a szén-monoxid tartalom sem a gyorsítás közbeni keverékdúsítás okán. A hirtelen nyitást azonban nem lehet kivitelezni közvetlen gázbowden kapcsolat esetén – ekkor lép színre az e-gas. Segítségével csillapítottan, szabályosan megy végbe a szelep nyitás.