Jöhetnek a következő generációs, sokkal hatékonyabb légzsákok

Jöhetnek a következő generációs, sokkal hatékonyabb légzsákok

Új utasoldali légzsák fejlesztésébe kezdett a Honda és a svéd Autoliv. A következő generációs utasbiztonságért felelős eszközök célja, hogy jelentősen csökkentsék a sérülési esélyt különböző típusú balesetek szélesebb spektrumában.

Úgy kapja el a fejet, mint a baseballkesztyű a labdát

A fejlesztést vezető mérnök, Eric Heitkamp elmondása szerint az új légzsák az ütközés idejében kirobban a műszerfalból, majd a speciális tervezésnek köszönhetően úgy kapja el az utas hirtelen előrecsapódó fejét, mint egy kesztyű a baseball labdát. A fejlesztést bemutató előadáson több részlet is kiderült a biztonsági eszközről.

A hagyományos felfújható komponensekből álló légzsákkal szemben, a Honda légzsákjában található egy központi kamra, kettő kifelé lökődő oldalkamra, ami a „detonáció” után szétterül a műszerfalon. Ehhez csatlakozik egy ún. „vitorla panel”, ami a két oldalkamra között feszül, hozzátűzve a kamrák legszélső pontjához. Ez a kialakítás az, ami biztosítja az utas fejének a biztonságát azzal, hogy a vitorlák elkapják a fejet, a kamrák pedig biztosítják annak a puha ám mégis biztonságosan merev megtartását.

Hatékonyabb ütközéskezelés

„A balesetekből és tesztekből szerzet adatokat áttekintve elmondhatjuk, hogy a balesetek közel ötvenhat százaléka rendelkezik egyfajta utast érő kilengéssel. Ezalatt azt értem, hogy az ütközéskor nem csapódunk egyenesen a falnak, vagy fának, vagy annak az objektumnak, amivel ütközünk. Ezért ki kellett dolgoznunk egy olyan megoldást, ami képes reagálni ezekre a kilengéssel bíró ütközésekre.” – nyilatkozta Heitkamp.

Az új légzsákok fejlesztéséhez a mérnökök különböző, autóbalesetek elhunyt áldozatait vizsgáló tanulmányok eredményeit használták fel, valamint olyan agyszöveteket, amelyek a fej erős elfordulásában sérültek meg. Az rendelkezésre álló adatok segítségével a Honda laboratóriuma elő tudott állni egy olyan egyenlettel, amely segítséget nyújt a légzsák tesztelésében.

A vezető mérnök állítása szerint az új rendszerrel képesek hatékonyabban kezelni az oldalról érkező erőhatásokat.

Az új légzsákrendszer valószínűleg a következő évben debütál majd a Honda új szériás autóiban. Azonban arról nincs információ, hogy melyek lesznek azok a gépkocsik, amikben még biztonságosabban érezhetik magukat az utasok.