Az autó legnehezebb része a motor, ráadásul működés közben erősen rezeg, remeg, ezért az autógyártóknak alkalmaznia kellett egy alkatrészt, amely elbírja és stabilan a helyén tartja az erőforrást. Ezért használnak motortartó bakot, amely az alvázhoz rögzíti azt. A baknak hatalmas erőhatásokat kell elviselnie, ezért nem csoda, hogy idővel problémák lehetnek a megbízhatóságával. Honnan tudhatjuk, hogy csereérett a motortartó bak?
A motortartó bak felépítése
Az alkatrész nagyon egyszerűen van kialakítva, alapesetben két fém rész közé ágyazott gumirétegből áll. Az egyik rész az alvázhoz van erősítve, míg a másik a motorhoz. A közöttük található gumirétegre azért van szükség, mert az erőforrás által keltett rezgéseket ez tudja az egyik leghatékonyabban módon elnyelni. Tulajdonképpen ez a legfontosabb feladata is egyben, nélküle a motor remegése miatt az egész autó is hasonlóan viselkedne, amely elviselhetetlenné, sőt veszélyessé tenné a közlekedést. Minél kisebb a fordulatszám, annál intenzívebb a motor remegése, ezért annál nagyobb munkát végez a motortartó bak. A rezgés természetesen nem szűnik meg teljesen, de ez a rázkódás elhanyagolható, ha tökéletes állapotban van az alkatrész. Másik fontos feladata, hogy stabilan tartsa a motort. Ha ugyanis gázt adunk, akkor a működési elv miatt le szeretne az erőforrás fordulni a támasztékról, ezt hivatott megakadályozni a bak. Az évek során több változata is kialakult, ezt is, mint minden alkatrészt folyamatosan próbálják a gyártók fejleszteni, jobbá, hatékonyabbá tenni. Ezért a klasszikusnak nevezhető, merev gumibetétes gumibak mellett, a modern autókban megjelentek a hidraulikus motorbakok. Ezek nem csak a gumi segítségével tompítják a remegést, hanem a két, beépített kamrában lévő olaj segítségével is. Az ezekben lévő folyadék hatékonyabban elnyelik a motor rezgéseit. Sőt, újabban a vákuumos motortartó bakok is kezdenek elterjedni.
A motortartó bak hibájának jelei
Bármelyik bakkal is van rögzítve a motor az autóban, azok mindegyike tartalmaz gumit, amely viszont szerves anyag, így az évek során elöregedhet. Emiatt a motortartó bak már nem képes maradéktalanul elvégezni a feladatát, ezért kénytelenek leszünk cseréltetni az alkatrészt. Hogy ez mikor következik be, azt több intő jelből is tudhatjuk: bizonyos esetekben megváltozik az autó viselkedése. Az legszembetűnőbb tünet, hogy az autó remegése a megszokotthoz képest felerősödik alapjáraton. Ha a zöld jelzésre várakozva a közlekedési lámpánál rázkódik a kezünk a kormányon, csörög a két ülés közötti tárolóba dobott váltópénz vagy fodrozódik a víz az anyósülésen hagyott flakonban, akkor számíthatunk arra, hogy hamarosan cserélni kell a motortartó bakot. Főleg igaz ez akkor, ha ez a remegés gyors ütemben fokozódik, és egyre kellemetlenebbé válik az idő múlásával. Szintén az alkatrész elhasználódására kell gondolnunk, ha az autó függőleges mozgásakor, amikor a motor nagyobb súllyal nehezedik a bakokra, a rezgés változik. Egy járdára való felálláskor, vagy egy nagyobb, kikerülhetetlen kátyún való lassú áthajtáskor az autó egy másodpercre elhallgat, majd újra remegni kezd. Ha már él bennünk a gyanú, hogy baj lehet a bakokkal, akkor ellenőrizhetjük álló helyzetben felnyitott motorháztetőnél, hogy hogyan viselkedik a motor. Ha ránézésre is ide-oda mozog, akkor a motortartó bak elfáradására következtethetünk. Minél idősebb az autó, annál nagyobb valószínűséggel számíthatunk rá, hogy baj lehet a bakokkal, ezért egy idő után nem árt ellenőriztetnünk az alkatrészt.