Még nem is olyan rég, egy-két évtizeddel ezelőtt az emberek hosszabb távolságokat inkább vonattal tettek meg, manapság szívesebben használnak személygépkocsit. Mivel gyakran hosszú utakra indulnak, pihenés nélkül, vagy nagyon kevés pihenéssel, sokszor éjszaka is vezetve, alapvetően fontos az, hogy az autó vezetője megőrizze frissességét és koncentrálóképességét.
A balesetek és az elalvás
A balesetek jelentős hányada a kormány melletti elalvás következménye. Persze a vezetés közbeni elalvás megelőzésének legkézenfekvőbb módja az, ha a sofőr pihenten indul útra, és ha vezetés közben úgy érzi, hogy kezd elfáradni, akkor megáll, és pihen, annyiszor, ahányszor ezt szükségesnek látja. De nem minden eset ilyen ideális. Mit tehet az a sofőr, aki nem engedheti meg magának a gyakori pihenést, mert nagyon siet? Nagyon változatos módszereket alkalmazhat, hogy ne aludjon el: az emberi leleményesség határtalan. Van, aki semmilyen körülmények között nem szeret egyedül nekivágni az útnak, valamelyik családtagját, vagy ismerősét viszi magával. Ha ez nem lehetséges, mert például munkaügyeket intéz, akkor stoppost vesz fel, akivel beszélgetve megelőzi azt, hogy vezetés közben elnyomja az álom.
Egyéni megoldások
Vannak viszont magányos farkasok, akik nem szívesen társalognak másokkal vezetés közben. Ők zenét hallgatnak, rádióznak (a rádióban gyakran hangzanak el olyan információk, amelyek nemcsak, hogy ébren tartanak, hanem fel is idegesítenek, megemelve az adrenalin szintünket, így garantált az ébren maradás). Vagy alternatív megoldásokhoz folyamodnak: például intenzíven rágnak, almát, rágógumit, hisz köztudott a rágásról, hogy oxigént juttatva az agyba, fenntartja az éberséget. Az autókba beépített klímaberendezések segítségével a hőmérsékletet a kívánt hőfokra állíthatjuk, kiküszöbölve a meleg bágyasztó hatását. Köztudott ugyanis, hogy a hűvösebb levegőben éberebbek vagyunk. Sokan esküsznek arra, hogy ébren tartják őket az orruk előtt lógó csecsebecsék, de nem biztos, hogy ez így van. Vigyázni kell ezekkel, mert lehet, hogy ellenkező hatást érünk el velük, nemhogy ébren tartanának, hanem éppen elaltatnak monoton mozgásukkal. Mert minden monotonitás az éberség ellensége lehet, tehát bármilyen módszerrel is, de arra kell törekednie a hosszú útra induló gépkocsivezetőnek, hogy minél változatosabb módszerekkel törje meg az utazás monotonitását.