Tavasszal végre megvalósult az álmunk, és meg tudtuk venni a régóta vágyott hobbiautót, amellyel boldogan furikázhattunk egész nyáron. Élvezettel szeltük a kilométereket a balatoni lejtőkön, vagy éppen a Hortobágyon, mosolyogva vettük tudomásul, hogy a leengedett tetejű veterán autóban mindenki minket néz. Igen ám, de beköszöntött az ősz, a hűvös szél, és a megnövekedett csapadék miatt nem árt biztos helyen tudni az új kedvencünket.
Az ellenség a nedvesség
Az autók legtöbb alkatrésze fém elemekből áll, s mint ilyen, a legnagyobb baj akkor érheti, ha rozsdásodni kezd. A korrózió pedig akkor indul be, ha hosszabb ideig nedvesség éri a kocsit. A szezonautó téli tárolása során így az a legfontosabb szempont, hogy próbáljuk meg távol tartani az esőtől, párától. Elrakás előtt alaposan tisztítsuk meg, hogy a rárakódott por, kosz ne tegyen kárt benne, mosás után pedig töröljük teljesen szárazra egy puha ronggyal. A víz minden irányból támadhat: eshet az eső, párologhat a földből, felcsaphatják az utcán álló autót az arra közlekedők. Emiatt olyan helyet kell keresnünk, amely kizárja ezeket. Mindenképpen tető alá álljunk, így megvédhetjük a hobbiautónkat a rázúduló csapadéktól. A jármű száraz talajon legyen, ne álljunk a fűre, hiszen a földből kipárolgó víz könnyen megtelepedhet az alváz alkatrészein, emiatt pedig tavasszal bosszúsan ülhetünk be újra az autóba. A legjobb megoldás egy fűtött garázs, amely minden feltételnek megfelel. Ha nem áll rendelkezésünkre ilyen, akkor beállhatunk egy mélygarázsba, amely ugyan pénzbe fog kerülni, de jobb, mint kitenni a kocsit az időjárás szeszélyeinek. Végső megoldásként lefedhetjük egy ponyvával is, amely megvédi a közvetlenül ráeső falevelektől, portól, hótól, azonban járhatunk pórul is a használatával. Az olcsóbb kategóriás termékek ugyanis nem zárják ki a párát, ráadásul bármennyire precízen is rögzítettük, a ponyva alá bejutó apró porszemcsék a szél segítségével karcolásokat véshetnek a karosszériába.
Mozgásra fel!
A nedvesség mellett persze másra is figyelnünk kell, amíg az autónk téli álmot alszik. Nem csak az teheti tönkre a kocsinkat, ha folyamatosan hajtjuk, és koptatjuk az alkatrészeket. Ha szezonautót vásároltunk, akkor biztosan tudjuk, hogy egy járműnek az sem tesz jót, ha sokáig egy helyben áll. Emiatt szükség van rá, hogy néha megmozgassuk. Ha az idő engedi, és se hó, se sár nincs az utakon, akkor tegyünk vele egy kört néhány hetente. Abban az esetben azonban, ha nem tudunk útra kelni, akkor sem árt, ha legalább a garázsban megmozgatjuk. Ne ugyanazon a ponton álljon a gumiabroncs, ne ugyanabban az állásban nyomódjanak a futómű alkatrészei, ne álljanak össze a fékek. Ha nem tudunk az autóval kimozdulni a garázsból, akkor figyeljünk az akkumulátor töltöttségére is, ne érjen minket meglepetés tavasszal, amikor az első útra indulnánk. Attól, hogy nem használjuk, még nem árt, ha minden szempontból felkészítjük a hideg időre: figyeljünk a hűtőfolyadék állapotára, ne hagyjunk nyári szélvédőmosót a tartályban. Ha garázsban tároljuk a kocsit, akkor nem tűnik olyan fontosnak, de jobb az óvatosság, nehogy megfagyjon bármelyik folyadék. Ha nehezen is, de ezekkel az intézkedésekkel megőrizhető a gépjármű állapota, így tavasszal, az első melegebb napon újra boldogan szelhetjük a kilométereket kedvenc hobbiautónkkal. A hosszabb utak előtt persze nem árt, ha felkeressük a szerelőt, és leellenőriztetjük, hogy jól tettük-e a dolgunkat, és semmi kár nem keletkezett egyik alkatrészben sem.